Aktuality z Gymnázia Oty Pavla

Návštěva u pana Fibonacciho

Dne 9. března 2018 měli studenti GOP vzácnou příležitost nahlédnout do kouzelného světa matematiky – pro mnohé z nás mimořádně zajímavého světa, který se otevře těm, kdo se o matematiku zajímají hlouběji, než jak předepisují školní osnovy.

Náhled do tajemství čísel a spojení matematiky s reálným světem, přírodou či světem počítačů nám umožnil projekt Fibonacciho šifrování. Pod tímto poněkud záhadným názvem se skrývalo zkoumání Fibonacciho posloupnosti, jejíž pozoruhodné vlastnosti odhalovali naši studenti společně se studenty z Gymnázia v Jihlavě a SPŠ v České Lípě. Společná hodina, během níž byly všechny tři školy v online propojení a kdy jejich studenti předváděli ostatním své prezentace, byla pro nás novinkou, zatím nikdy jsme se podobného projektu neúčastnili. I proto se museli studenti 2A a 3A, jimž byl úkol svěřen, vyrovnat s nezvyklou trémou, což ale platilo i pro jejich vyučující, zejména pro profesorku Markovou, která měla za úkol udržovat spojení, a v neposlední řadě i pro paní ředitelku, která se v projektu osobně angažovala a motivovala své studenty.

Jak viděli projekt „Fibonacci“ samotní aktéři – studenti 2A a 3A Gymnázia Oty Pavla? Z narychlo sestavené miniankety vyplynuly následující odpovědi. 2A: „Jsme rádi, že jsme nepodcenili přípravu, takže při prezentování jsme nebyli tolik nervózní.“ „Naučili jsme se spoustu nového, i když některým se o králících i zdálo.“ „Pro příště by bylo dobré vyzkoušet si prezentaci s ostatními školami předem i po technické stránce.“ „Vylepšili jsme si své vyjadřovací schopnosti.“ Většina studentů 2A ocenila spolupráci mezi ročníky a vyjádřila přesvědčení, že tento způsob výuky má budoucnost. Stejný názor (vyřčený v poslední větě) mají i studenti 3A. Z jejich dalších odpovědí stojí za zaznamenání: „Při přípravě jsem se dozvěděl mnoho zajímavostí, hlavním přínosem byla zkušenost s přípravou prezentace látky, kterou se ve škole běžně neučíme.“ Objevil se i tento pozoruhodný názor: „Mohlo to být pojato odborněji, raději bych si povídal o něčem složitějším.“ (Jde o názor studenta s vyhraněným zájmem o matematiku, který dochází na přednášky na MFF). Převažovalo však mínění, s kterým se ztotožnil každý z aktérů: „Byla to zajímavá zkušenost a příležitost setkat se s jinými školami.“

Jsme rádi, že naše počáteční obavy se nakonec ukázaly liché a že se společná hodina vydařila. Svůj krátký příspěvek proto nemohu zakončit jinak než poděkováním studentům, kteří si dali velkou práci s vyhledáváním a výběrem nejzajímavějších poznatků o Fibonacciho posloupnosti a dali si záležet i na jejich prezentování, a především poděkováním „duchovní matce“ a organizátorce projektu, paní profesorce Haně Ulíkové z České Lípy. Byla to zajímavá zkušenost pro žáky i jejich učitele a rádi si podobnou hodinu někdy zopakujeme.

Luděk Sedlák, GOP (Foto: Antonie Hradilková)

Sbírka pro Klokánka

V týdnu od 13. do 17. května tohoto roku proběhl na naší škole charitativní sběr oděvů, obuvi, hraček, knížek a dalších užitečných věcí pro nadační fond KLOKTEX help. Reagovali jsme tak na jejich písemnou prosbu, ve které zmiňovali nedostatek výše zmíněného. Dary jsme zaplnili téměř celou

Celý článek »

Němečtí studenti v Praze

(2. část výměnného pobytu s partnerským gymnáziem ve Wurzenu) Tentokrát bylo naší hostitelskou povinností vyzvednout naše německé přátele na autobusovém nádraží na Florenci a bezpečně je dopravit do Radotína. Následovala prohlídka školy a jejího okolí. Podle rozvrhu jednotlivých studentů pak proběhla výuka s účastí německých partnerů

Celý článek »

GOP u Ignáce aneb varhanní koncert v kostele

Poprvé v historii našeho gymnázia navštívili skoro všichni stávající studenti, konkrétně šest tříd i s náležitým počtem kantorů, kostel svatého Ignáce z Loyoly na Karlově náměstí. Za účelem poznání varhan a varhanní hudby. Obsadili jsme tuto památku prakticky beze zbytku na tři a půl hodiny. Celá akce

Celý článek »

Odstartuje v Plzni raketa?

V úterý 14. května jsme se v rámci semináře z fyziky vypravili navštívit Západočeskou univerzitu v Plzni. Nebyla to naše první exkurze do Plzně, do areálu univerzity jsme se měli možnost podívat již v prosinci, kdy jsme jeli podpořit naši spolužačku Sandru Barčanskou a její

Celý článek »

Souboj robotů na půdě ČVUT

Dne 25. 4. 2024 se tříčlenný tým GOP jménem Kámen zúčastnil robotické soutěži na technické fakultě ČVUT, konkrétněji na Karlově náměstí. Přípravy začaly asi dva měsíce před soutěží, kdy se zveřejnila úloha, ve které se třídily barevné kostky. První model robota byl během týdne postaven,

Celý článek »

Matematický náboj

V půlce dubna se náš tým zúčastnil soutěže Matematický náboj. Juniorský tým ve složení Vít Vycudilík, Michal Bláha, Matouš Národa, Matěj Jaroš a Oleksandr Loskot dosáhl 84. místa z 200 týmů v České republice. Seniorský tým ve složení Ondřej Sedláček, Barbora Sedláčková, Vít Stružka, Karel Buršík a

Celý článek »

Přečti a natoč 2024: Muž a žena

Ve čtvrtek 9. května 2024 se v aule základní školy konal již čtvrtý ročník filmového festivalu našeho gymnázia. Diváci měli možnost zhlédnout 9 krátkých filmů z amatérských dílen našich studentů, aby následně rozhodli, který z nich je podle jejich mínění ten nejzdařilejší. Každá třída (kromě

Celý článek »

Kácovské soustředění těsně před maturitami 2024

Tentokrát jsme nejeli do neznáma, ale nějaká ta překvapení se přece jenom konala. Už jenom cestování po české železnici je zážitkem. A nemyslím jen malebnost krajiny vůkol, o rozmarech májového počasí ani nemluvě, ale také třeba náhradní autobusovou dopravu, obsluhovanou pracovníky ne úplně nadšenými z nestandardních

Celý článek »

GOP NA PRAŽSKÉM MARATONU

5. 5. 2024 se běžci GOP pod vedením pana profesora Tomáše Dostála zúčastnili, díky postupu ze semifinále, štafety v rámci pražského maratonu. Jednotlivé úseky byly rozděleny na tratě, a to s délkou 4 km, vyjma posledního, který byl 6 kilometrů dlouhý. Studenti měli sraz v centru hlavního města

Celý článek »

Po stopách Karla IV. aneb 1.A na Karlštejně

V úterý 7. 5. 2024 se naše třída 1.A vydala na literárně-historickou exkurzi na blízký Karlštejn. Třída byla rozdělena na 2 skupiny po 15 lidech. Každý ze třídy měl partnera do dvojice, se kterým připravoval před výletem mluvní výstup o určité části nebo zajímavosti Karlštejna.

Celý článek »