Aktuality z Gymnázia Oty Pavla

Vysokohorská expedice Vysoké Tatry 2013

S babím létem obvykle přichází na hory stabilní počasí a letos tomu nebylo jinak. O tomto nepsaném pravidle, které platilo přinejmenším první zářijový týden (3. – 8. září 2013), se přesvědčili studenti 6. S na jejich výpravě do Vysokých Tater pod vedením pana profesora Dostála.

Jak je již dobrým zvykem, výprava začala setkáním na hlavním nádraží a rychlým přesunem do vlaku směr Poprad – Tatry. První radosti si užíváme již v Pardubicích, kde se důkladně seznamujeme s místním nástupištěm číslo 3 během čekání, než před námi opraví spadlou trolej. Vše zlé je k něčemu dobré a tak díky zpoždění ráno spíme déle. V Popradu absolvujeme rychlý přesun do Penzionu Erika v Tatranské Lesné, kde si odkládáme batohy, převlékáme se a vyrážíme do Tatranské Lomnice. Odtud záhy vyrážíme na Skalnaté pleso. Cestou pozorujeme čilý rozvoj místního turistického ruchu a zanedlouho sledujeme starou lanovku vyjíždějící na Lomnický štít. Jsme na Skalnatém plese. Po obědě traverzujeme k Zamkovského chatě, od které sestupujeme údolím Studeného potoka zpět do penzionu. Je podvečer, odpočíváme, večeříme a těšíme se na pořádnou postel.

[slider crop=“yes“ slide1=“/wp-content/uploads/tatry4.jpg“ slide2=“/wp-content/uploads/tatry3.jpg“][/slider]

Po vydatné snídani usedáme do vláčku a vydáváme se podél celých Vysokých Tater až do Štrbského plesa. Po úvodní přednášce o turistickém potenciálu zdejšího lyžařského střediska se vydáváme k lanovce na Solisko, kde se rozhodujeme pro pěší výstup. Lanovku však úplně neopouštíme, neboť celou cestu jdeme téměř pod ní. Co nevidět stojíme u horní stanice lanovky, odkud je to na Predné Solisko co by kamenem dohodil a zhruba hodinku cesty. Nahoru jsme však doslova vylétli a po půl hodině se kocháme výhledy na východní část Vysokých Tater. Rychle sestupujeme a spěcháme na vláček směr penzion, neboť nás večer čeká příjemné zpestření vysokohorských výstupů. Po večeři odjíždíme do Popradu, kde si dopřáváme příjemný odpočinek v termálních pramenech.

Nejvyšší volně přístupný vrchol Vysokých Tater Rysy – 2499 m n.m. je naším dalším cílem. Vstáváme brzy ráno, a co nejdříve vyrážíme vláčkem do zastávky Popradské pleso. Čeká nás čtyřhodinový výstup. Nejdříve pozvolným stoupáním, později strmým vysokohorským terénem, který je zpestřen několika řetězy. Přes ty se hravě dostáváme na Chatu pod Rysmi, kde chvíli posedíme, ochutnáme místní pudink a pokračujeme dále na i za očekávaným vrcholem. Zanedlouho stojíme na vrcholu, který je doslova v obležení turistů. Rysy jsou zkrátka vrcholem, kde člověk není nikdy sám. Sestupujeme stejnou cestou a dlouho se nikde nezdržujeme. Cestou nahoru nám přeci jen vyhládlo a tak se už těšíme k Popradskému plesu na pořádný oběd, který brzy nato doplňujeme večeří.

tatry5Poslední den nás čeká jeden z nejkrásnějších a nejhodnotnějších výstupů ve Vysokých Tatrách. Malou Studenou dolinou jdeme na Téryho chatu, ze které pokračujeme přes Priečne sedlo na Zbojnickou chatu a zpět na Hrebienok Velkou studenou dolinou. Po právu se jedná o jednu z nejhezčích vysokohorských túr, neboť je pořád na co koukat. Většinu z nás bolí spíše za krkem, než svaly na nohou, neboť téměř celou cestu, především pak z Téryho na Zbojnickou chatu pozorujeme ostré tatranské štíty, které patří mezi legendární horolezecké cíle. Užíváme si opravdového vysokohorského prostředí a jen tak se nám nechce vracet zpět dolů. Navečer scházíme do Starého Smokovce, kde povečeříme a přemýšlíme, zda i cestou nazpět budeme mít zpoždění. Do Prahy přijíždíme na minutu přesně.

Závěr patří tradičně panu profesorovi Dostálovi a jeho shrnutí a vyhodnocení expedice. To tentokráte zabere slabou půldruhou hodinku a už každý míříme domů na snídani. Pro ty, kteří celou dobu nebyli schopni udržet pozornost, mohu zhodnocení pana profesora shrnout následovně: Stálo to za to!

Milan Hrubeš

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on skype
Share on email

DofE expedice

Dne 22. 6. 2024 jsme se ve skupině pěti dívek vydaly na DofE (The Duke of Edinburgh’s International Award) expedici. Program DofE je celosvětový program, ve kterém si lidé ve věku 14-24 let stanovují cíle v oblastech dobrovolnictví, sportu a dovedností. Každé z těchto kategorií

Celý článek »

Nevíte, co dělat ve volném čase?

My jsme také tápali, jak naložit s volným časem, dokud paní profesorka Krupová nepřišla s výborným nápadem. Za doprovodu paní profesorky Pomahačové jsme se rozhodli vydat v pátek 21. 4. na výlet do Dalejského údolí. Původní návrhy na 4denní výlet totiž padly pod stůl, protože jsme

Co běžně oči nevidí

Co se skrývá v jogurtu, jak vypadá karcinom a co jsou to vlastně plísně? Tak přesně na tyto otázky jsme my, skupina pěti nadšenců chemie a biologie z 1.A, dostali ve čtvrtek 20. června odpovědi. Vypravili jsme se totiž s panem profesorem Ryvolou na Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze.

Celý článek »

Sázavská pohoda s CK Povoda!

Minulý týden třída 3.A absolvovala klasickou GOP aktivitu, jíž je sjíždění malebné řeky Sázavy. Díky skvělé CK Povoda a ještě lepšímu instruktorovi Kemovi, za doprovodu pana profesora Dostála, paní profesorky Stenské a pana profesora Skály jsme zažili náramný týden v benešovské přírodě. Naše dobrodružná trasa

Sbírka pro Klokánka

V týdnu od 13. do 17. května tohoto roku proběhl na naší škole charitativní sběr oděvů, obuvi, hraček, knížek a dalších užitečných věcí pro nadační fond KLOKTEX help. Reagovali jsme tak na jejich písemnou prosbu, ve které zmiňovali nedostatek výše zmíněného. Dary jsme zaplnili téměř celou

Němečtí studenti v Praze

(2. část výměnného pobytu s partnerským gymnáziem ve Wurzenu) Tentokrát bylo naší hostitelskou povinností vyzvednout naše německé přátele na autobusovém nádraží na Florenci a bezpečně je dopravit do Radotína. Následovala prohlídka školy a jejího okolí. Podle rozvrhu jednotlivých studentů pak proběhla výuka s účastí německých partnerů

GOP u Ignáce aneb varhanní koncert v kostele

Poprvé v historii našeho gymnázia navštívili skoro všichni stávající studenti, konkrétně šest tříd i s náležitým počtem kantorů, kostel svatého Ignáce z Loyoly na Karlově náměstí. Za účelem poznání varhan a varhanní hudby. Obsadili jsme tuto památku prakticky beze zbytku na tři a půl hodiny. Celá akce

Celý článek »

Odstartuje v Plzni raketa?

V úterý 14. května jsme se v rámci semináře z fyziky vypravili navštívit Západočeskou univerzitu v Plzni. Nebyla to naše první exkurze do Plzně, do areálu univerzity jsme se měli možnost podívat již v prosinci, kdy jsme jeli podpořit naši spolužačku Sandru Barčanskou a její

Souboj robotů na půdě ČVUT

Dne 25. 4. 2024 se tříčlenný tým GOP jménem Kámen zúčastnil robotické soutěži na technické fakultě ČVUT, konkrétněji na Karlově náměstí. Přípravy začaly asi dva měsíce před soutěží, kdy se zveřejnila úloha, ve které se třídily barevné kostky. První model robota byl během týdne postaven,

Matematický náboj

V půlce dubna se náš tým zúčastnil soutěže Matematický náboj. Juniorský tým ve složení Vít Vycudilík, Michal Bláha, Matouš Národa, Matěj Jaroš a Oleksandr Loskot dosáhl 84. místa z 200 týmů v České republice. Seniorský tým ve složení Ondřej Sedláček, Barbora Sedláčková, Vít Stružka, Karel Buršík a