Z tiskové zprávy MŠMT (18. 10. 2016):
„Nejlepší čeští a slovenští středoškoláci dosáhli výborných výsledků v mezinárodních zkouškách Advanced Placement (tzv. AP Exams). V roce 2016 skládalo AP zkoušky přes 2 miliony studentů z téměř 22 000 středních škol z celého světa a jejich průměrná dosažená známka byla 2,87 (na pětibodové stupnici je nejlepší známkou 5). Úspěšní studenti získávají mezinárodně platný certifikát, klíčový v přijímacích řízeních na špičkové světové univerzity. Z České republiky zkoušku složilo 26 studentů ze sedmi pražských a tří mimopražských gymnázií a jejich průměrná známka byla téměř o bod vyšší než je celosvětový průměr.“
AP zkoušky jsou zkoušky z odborných předmětů (matematiky, biologie, fyziky, chemie), které testují znalosti, pochopení předmětu a mezioborových souvislostí na úrovni komplexního učiva střední školy a prvního ročníku vysoké školy. Příprava na AP zkoušky probíhá prostřednictvím náročného e-learningového studia v angličtině.
Velmi nás těší, že mezi úspěšnými absolventy AP zkoušky z biologie je i Zuzana Hovorková z Gymnázia Oty Pavla. Studium zahrnovalo celkem 14 tematických celků od obecné biologie, přes genetiku, systém až k evoluci a ekologii. Výkladová část byla zastoupena množstvím videosekvencí v angličtině, po každé lekci následovalo ověření teoretických poznatků formou rozmanitých uzavřených i otevřených úloh. Nedílnou součástí každého tematického celku byly i laboratorní úlohy zaměřené na analýzu problému, práci s informacemi, ověřování hypotéz, vyvozování závěrů. V květnu Zuzana s výborným hodnocením dokončila přípravný kurz a brzy poté složila i AP zkoušku. To vše souběžně s náročným denním studiem gymnázia a jen s minimálním využitím individuálního studijního plánu.
Co jí náročné studium přineslo? Obohatila své teoretické biologické znalosti o odbornou vědeckou terminologii, podrobně se seznámila s klasickou genetikou i nejnovějšími poznatky z oblasti molekulární biologie a genetiky, pronikla i do tajů metod biologického výzkumu a postupů používaných v biotechnologiích. Virtuální laboratorní práce ji přiměly přemýšlet o souvislostech, pracovat s daty, formulovat závěry. Naučila se efektivně plánovat čas, pracovat se stresem. Studium si týdně vyžádalo 10 až 15 hodin, termíny byly neúprosné. Musela se na čas vzdát svých koníčků, trpěla nedostatkem spánku. Přesto vytrvala a úspěšně kurz završila. V letošním roce bude Zuzka na Gymnáziu Oty Pavla maturovat a ucházet se o přijetí ke studiu na vysoké škole. Nepochybujeme, že to úspěšně zvládne.
Jiřina Svobodová