Studentské projektové fórum na Zatlance je zavedená a užitečná akce, které jsme se s našimi studenty už několikrát účastnili. Letos se fórum konalo 29. 3. a v Humanitní sekci za naši školu vystoupila Ester Horálková se svým projektem Interpretace tvorbou. Ester zkoumala možnosti zpracování četby jinak, než je to běžné. Vytvářela vlastní literární texty, které byly přečteným inspirovány. Svůj nápad dokázala suverénně prezentovat a čelit i „šťouravým“ otázkám poroty, ve které letos zasedli: Hana Matoušů (EDUin), Tomáš Feřtek (dramaturg, publicista a scénárista) a Jan Hron (ÚSTR).
Mezi další zajímavé projekty patřilo Představení zajímavých knih staršími studenty mladším (Gymnázium Ch. Dopplera, Praha), Po stopách nymburských zmizelých aneb Stolpestein (Gymnázium Bohumila Hrabala, Nymburk), Témata západoněmeckého feministického tisku v 70. letech 20. století (Gymnázium Na Zatlance, Praha) nebo Fast Fashion (Gymnázium Evolution s. r. o., Praha).
Myslím, že pro prezentující bylo přínosem slyšet jak kritiku, tak podporu od odborné poroty. Na základě věcných poznámek, vztahujících se jak k podstatným věcech (výstižně formulovat, co chci vlastně říci) i k drobnostem (které často v hodnocení přehlížíme – hlasitost, neverbální komunikace, přešlapování, mimovolné pohyby, oblečení apod., ale které mají zásadní vliv, jestli si nás prezentující během prvních deseti sekund získá) mají totiž studenti možnost při další podobné příležitosti toto všechno vychytat.
Pavlína Krupová
Čím dále větší důraz je kladen na umění prezentovat. Už děti na prvním stupni základní školy si zkoušejí přednášet referáty před zbytkem třídy. Postupně se děti učí vytvářet prezentace a jejich přednesy se vylepšují… Avšak vždy tyto pokusy zůstávají na půdě školy. Většinou probíhají v rámci dané třídy, kde prezentujícího všichni znají a vědí, co od něj mohou očekávat. Co když se ale octnete na místě, kde jste nikdy nebyli, před lidmi, které neznáte, a máte představovat něco, o čem publikum nikdy neslyšelo?
Přesně tyto podmínky poskytuje Studentské projektové fórum Zatlanka. Účinkující jsou rozděleni do dvou sekcí – humanitní a přírodovědné. Každý se ve své sekci snaží během 15 min. představit nějaký projekt, do kterého byl v posledním roce zapojen. Následuje 15 min., během kterých se odborná porota doptává na to, co jí není jasné či co nepostřehla, a projekt, především však samotný výstup, hodnotí.
Pro nás všechny zúčastněné bylo asi nejtěžší představit svůj projekt už zezačátku tak, aby bylo všem (i porotě, která není ze školství, a je proto méně chápavá k tomu, co na školách může probíhat) hned jasné, o co přesně se jedná. Vytýkáno bylo často také to, že prezentující říkali i body, které měli napsané na prezentaci. Myslím si, že je toto způsobeno školským prostředím, ve kterém jsme zvyklí prezentovat. Prostředím, ve kterém nikdy není 120% pozornost, kterou projevila porota, a kde asi nikdo nezvládá poslouchat i si číst vše, co je promítáno (obzvláště má-li si psát zápisky). A to pro mě bylo asi i nejzajímavější – vidět, jaké představy o prezentacích mají ti, kteří už se školou nemají nic společného.
Ester Horálková, 6.S