Odpověď na otázku v titulku měly dát testy fyzické zdatnosti druhých ročníků středních škol, které se konaly na všech středních školách v České republice a zúčastnilo se jich více než 40 tisíc žáků, a to v disciplínách: leh-sed, shyby (chlapci) či výdrž ve shybu (dívky), skok daleký z místa a vytrvalostní člunkový běh. Na naší škole byli testováni žáci 2A a 4S. V následující tabulce je srovnání výkonů našich žáků s celorepublikovým průměrem:
Při porovnání výsledků žáků naší školy s celorepublikovým průměrem by se mohlo zdát, že naši studenti jsou na tom relativně dobře, v některých disciplínách dokonce velmi dobře, ale při podrobném prozkoumání výsledků to není tak jednoznačné. Podle metodiky vypracované Přírodovědeckou fakultou Karlovy Univerzity mohl každý žák v každé disciplíně dosáhnout bodové hodnoty 1 až 10 bodů, celkem tedy ve čtyřech disciplínách 4 až 40 bodů. Podle celkových výsledků byli žáci zařazeni do pěti kategorií, přičemž za výborný výsledek byla považována výsledná hodnota v rozmezí 30 – 40 bodů, za nejhorší 4 – 10 bodů. Do první kategorie se na GOP vešlo přibližně pouhých 8% dívek a 5% chlapců, naproti tomu v poslední kategorii 7% dívek a 12% chlapců. V tomto ohledu nemůžeme být s výsledky našich studentů spokojeni a neměli bychom se nechat ukolébat skutečností, že celorepublikové výsledky jsou ještě podstatně horší, jak ukazuje náš graf.
Co nám tedy ukázalo testování fyzické zdatnosti? Spokojeni můžeme být jen částečně s tím, že naši studenti jsou na tom v průměru lépe než na jiných školách v České republice. Můžeme se domnívat, že je to způsobeno vhodnou polohou naší školy v přírodním prostředí mimo nejhustší městskou zástavbu a dobrými podmínkami pro výuku tělesné výchovy (hala, sportovní areál s fotbalovým hřištěm a atletickou dráhou, běžecké a cyklistické trasy v okolí školy) i pro mimoškolní sportovní aktivity. Na druhé straně, výsledky testů jasně ukázaly, že mnozí naši studenti na tom nejsou se svou fyzickou zdatností příliš dobře a měli by na své kondici zapracovat.
Luděk Sedlák