Aktuality z Gymnázia Oty Pavla

Učíme se debatovat

V úterý 3. března se utkaly dva studentské týmy v Debatním fóru. Diskutující měli před očima celé školy obhajovat, nebo vyvracet tvrzení, že za třicet let se bude většině lidí žít lépe než dnes. Argumenty se přitom měly točit kolem problémů a vývoje klimatu, Evropské unie, médií a bezdomovectví.

Celá akce navazovala na Projektový den, který na konci ledna uzavíral první pololetí, a měla být ukázkou toho, jak nějakou sérii besed zužitkovat. Studenti, kteří navštívili v průběhu Projektového dne různé besedy, se v rámci týmu „obhájců“ a „odpůrců“ výše zmíněné teze dohodli, kterému z témat se chtějí věnovat. Poté měli zhruba měsíc na to, aby v daných oblastech pronikli co nejvíce do hloubky a promysleli si argumenty na samotné setkání.

Jedním z předsevzetí, které si pořádající dali, bylo co nejvíce zapojit publikum. Přihlížející v závěru kladli dotazy a mohli se přímo vyjádřit, ale především přes mobilní telefony vyjadřovali u deseti sporných otázek vlastní postoje. Těsně před odchodem také písemně hlasovali, který řečník se jim zdál nejpřesvědčivější. Nejvíce zaujali Albert Fulík na straně skeptiků a Tereza Svobodová ze skupiny optimistů.

Vzhledem k tomu, že se jednalo o první ročník Debatního fóra, se akce nerodila snadno. Již oznámení, že každá třída by měla vyslat do diskusního klání svého zástupce, budilo v některých učebnách rozpaky, brblání či zděšení. Organizátoři jsou každopádně rádi, že debata proběhla, ačkoli jsou si vědomi desítek, ba stovek nedostatků.

Z nich vyplynuly také stovky, ne-li tisíce otázek: Kolik studentů se má v jednotlivých týmech sejít? Jak by se měli vybírat? O čem by se mělo vlastně diskutovat? Jak téma určit? Jak se na besedu připravovat? Jak dlouho, jakým způsobem a jak důkladně? Víme vůbec, co znamená hluboká příprava? Neměli by se do debaty zapojit i učitelé? Jak vypadá dobrý argument? Jak vypadá dobrá reakce na něj? Je nám jasný rozdíl mezi tvrzením a argumentem, kterým ho podkládáme? Je umění diskutovat, vybírat to nejpodstatnější pro dané téma tak trochu vrcholem celého vzdělávání? Nebo jde v případě takovéto debaty jen o chvilkové zpestření běžné výuky?

Martin Bořkovec

2.S na lyžích

Psalo se 19. ledna a 2. S společně s 1. A a 1. B vyrazily na dobrodružství do Špindlerova Mlýna. Dříve než se stihneme vzpamatovat z té sněhobílé záře, která nás obklopuje, čeká na nás první překážka. Jak se dostat do chaty? K dobru našich

Celý článek »

Německá vycházka

Dne 28. 1. 2025 jsme se s německy mluvící polovinou 6.S vydali po stopách Franze Kafky, zatímco naši francouzští kolegové objevovali krásy francouzských obrazů. Sraz jsme měli u Obecního domu. Když jsme se všichni potkali, vyrazili jsme po historické Královské cestě směrem na Staroměstské náměstí.

Celý článek »

Aktuální počet přihlášek k 19. 2. 2025

čtyřleté studium, ŠVP GOP  – 102 uchazečů (na 1. místě – 46 uchazečů) čtyřleté studium, ŠVP PROUD – 32 uchazečů (na 1. místě – 10 uchazečů) šestileté studium, ŠVP GOP s rozšířenou výukou AJ – 305 uchazečů (na 1. místě – 154 uchazečů)

Celý článek »

Alpy s CK byly super a OK!

Nejlepší, skvělý, úžasný, nádherný, překrásně zorganizovaný a především carvingový výcvik! To byl náš lyžařský zájezd do mezinárodně proslulého střediska Saalbach – Hinterglemm. Vyjeli jsme hned po tvrdém boji ve VVT GOP z malebného Radotína v počtu 41 zdatných lyžařů z 5.S a 3.A (včetně diskriminovaných

Celý článek »

MEZINÁRODNÍ SROVNÁVACÍ ZKOUŠKA Z ANGLIČTINY

Dne 21. listopadu 2024 se naše škola pošesté zúčastnila soutěže v anglickém jazyce pro studenty středních škol ve věku 14-20 let nazvané Best in English. Tato soutěž je unikátní svým mezinárodním rozsahem, své síly ve dvanáctém ročníku porovnalo 29106 studentů ze 740 středních škol z

Celý článek »

2.A nasává předvánoční atmosféru v Drážďanech

Předvánoční black Friday, blikající výlohy, Santa Claus s nadílkou, koledy, koupěchtivé i zoufalé davy …to všechno můžeme zažít kdekoliv. Ale specifickou, stylovou adventní atmosféru, tu můžete nasát právě jen v předvánočních Drážďanech. Proto jsme se ve středu 18. 12. vydali s 2.A a profesorkami Frouzovou, Kavkovou, Svobodovou a

Celý článek »

MATHING 2024: Když matematika baví a spojuje

26. listopadu 2024 bylo poslední listopadové úterý, a proto se tým složený ze sedmi studentů našeho gymnázia pustil do dalšího ročníku online matematické soutěže MATHING. V týmu ve složení Ondřej Sedláček, Barbora Sedláčková (z 6.S), Oleksandr Loskot, Václav Jiřišta, Ondřej Voplakal (z 5.S), Matěj Jaroš

Celý článek »

Týden v Německu

Sedmý ročník partnerství Gymnázia Oty Pavla a Lichtwer-Gymnázia ve Wurzenu začal pobytem českých studentů v Německu. Od 4. do 8. listopadu 2024 byli studenti ubytováni v německých rodinách, navštěvovali vyučování se svými partnery a účastnili se doprovodných programů. Fotografie a zpracované texty dokumentují tyto listopadové dny. V květnu

Celý článek »

Soustředění Columbelly

Letošní předvánoční soustředění se sice neslo v duchu našich dobrých tradic, ale přece jen se od ostatních něčím lišilo. Kupříkladu tím, že se – jak jsem si uvědomila – sbor ve velmi dohledné době dožije svých pětadvacátých narozenin. Na bilancování předvánočním shonu není prostor, shrnu tedy

Celý článek »

Proud se vrací do pravěku

Po prvních třech měsících, co jsme s panem profesorem Bořkovcem probírali pravěk, jsme se dočkali našeho grand finale; návštěvy Archevity v Roztokách u Prahy. Sraz jsme měli domluvený u Masaryčky a kupodivu jsme se na smluveném místě dokázali sejít. Po náročné cestě vlakem jsme dorazili

Celý článek »