Aktuality z Gymnázia Oty Pavla

Učíme se debatovat

V úterý 3. března se utkaly dva studentské týmy v Debatním fóru. Diskutující měli před očima celé školy obhajovat, nebo vyvracet tvrzení, že za třicet let se bude většině lidí žít lépe než dnes. Argumenty se přitom měly točit kolem problémů a vývoje klimatu, Evropské unie, médií a bezdomovectví.

Celá akce navazovala na Projektový den, který na konci ledna uzavíral první pololetí, a měla být ukázkou toho, jak nějakou sérii besed zužitkovat. Studenti, kteří navštívili v průběhu Projektového dne různé besedy, se v rámci týmu „obhájců“ a „odpůrců“ výše zmíněné teze dohodli, kterému z témat se chtějí věnovat. Poté měli zhruba měsíc na to, aby v daných oblastech pronikli co nejvíce do hloubky a promysleli si argumenty na samotné setkání.

Jedním z předsevzetí, které si pořádající dali, bylo co nejvíce zapojit publikum. Přihlížející v závěru kladli dotazy a mohli se přímo vyjádřit, ale především přes mobilní telefony vyjadřovali u deseti sporných otázek vlastní postoje. Těsně před odchodem také písemně hlasovali, který řečník se jim zdál nejpřesvědčivější. Nejvíce zaujali Albert Fulík na straně skeptiků a Tereza Svobodová ze skupiny optimistů.

Vzhledem k tomu, že se jednalo o první ročník Debatního fóra, se akce nerodila snadno. Již oznámení, že každá třída by měla vyslat do diskusního klání svého zástupce, budilo v některých učebnách rozpaky, brblání či zděšení. Organizátoři jsou každopádně rádi, že debata proběhla, ačkoli jsou si vědomi desítek, ba stovek nedostatků.

Z nich vyplynuly také stovky, ne-li tisíce otázek: Kolik studentů se má v jednotlivých týmech sejít? Jak by se měli vybírat? O čem by se mělo vlastně diskutovat? Jak téma určit? Jak se na besedu připravovat? Jak dlouho, jakým způsobem a jak důkladně? Víme vůbec, co znamená hluboká příprava? Neměli by se do debaty zapojit i učitelé? Jak vypadá dobrý argument? Jak vypadá dobrá reakce na něj? Je nám jasný rozdíl mezi tvrzením a argumentem, kterým ho podkládáme? Je umění diskutovat, vybírat to nejpodstatnější pro dané téma tak trochu vrcholem celého vzdělávání? Nebo jde v případě takovéto debaty jen o chvilkové zpestření běžné výuky?

Martin Bořkovec

MATHING 2024: Když matematika baví a spojuje

26. listopadu 2024 bylo poslední listopadové úterý, a proto se tým složený ze sedmi studentů našeho gymnázia pustil do dalšího ročníku online matematické soutěže MATHING. V týmu ve složení Ondřej Sedláček, Barbora Sedláčková (z 6.S), Oleksandr Loskot, Václav Jiřišta, Ondřej Voplakal (z 5.S), Matěj Jaroš

Celý článek »

Týden v Německu

Sedmý ročník partnerství Gymnázia Oty Pavla a Lichtwer-Gymnázia ve Wurzenu začal pobytem českých studentů v Německu. Od 4. do 8. listopadu 2024 byli studenti ubytováni v německých rodinách, navštěvovali vyučování se svými partnery a účastnili se doprovodných programů. Fotografie a zpracované texty dokumentují tyto listopadové dny. V květnu

Celý článek »

Soustředění Columbelly

Letošní předvánoční soustředění se sice neslo v duchu našich dobrých tradic, ale přece jen se od ostatních něčím lišilo. Kupříkladu tím, že se – jak jsem si uvědomila – sbor ve velmi dohledné době dožije svých pětadvacátých narozenin. Na bilancování předvánočním shonu není prostor, shrnu tedy

Celý článek »

Proud se vrací do pravěku

Po prvních třech měsících, co jsme s panem profesorem Bořkovcem probírali pravěk, jsme se dočkali našeho grand finale; návštěvy Archevity v Roztokách u Prahy. Sraz jsme měli domluvený u Masaryčky a kupodivu jsme se na smluveném místě dokázali sejít. Po náročné cestě vlakem jsme dorazili

Celý článek »

Kafkova proměna Prahy

Sychravý den 27. listopadu 2024. Ani omrzliny nás nezastaví. Nohy se nám zvesela míhají – pravá, levá, levá, pravá… Patnáctičlenná skupinka se jako velký brouk žene po stopách Franze Kafky. V soustředných kruzích kolem Staroměstského náměstí, na chvíli zastaví a sborově hypnotizují dům U Minuty. Zámek

Celý článek »

Fyzikální a jiné jiskření na Matfyzu

Ve středu 6. 11. 2024 si seminaristé fyziky z 5.S a 3.A mohli trochu přispat. Proč? Čekal nás totiž výlet na Matfyz s paní profesorkou Mlynářovou, kde jsme měli mít příležitost podívat se na pokusy. Hned po příjezdu na zastávku Kuchyňka nás však čekalo drobné překvapení –

Celý článek »

GOP English Debate

Své argumentační dovednosti v angličtině letos změřily čtyři týmy – 2.A, 3.A, 4.S a 5.S. Debatní klání se odehrálo v pondělí 18. 11., a i když probíhalo v odpoledních hodinách, debatéři na sobě nedali znát únavu a se zanícením se snažili přesvědčit protistranu i publikum o svém postoji.

Celý článek »

IMATRIKULACE 2024

V pátek 8. listopadu se uskutečnila imatrikulace, na níž bylo studentům letošních 1. ročníků s definitivní platností stvrzeno, že jsou právoplatnými členy komunity radotínského GOPu. Studenti, rodiče a další hosté se již tradičně sešli v aule základní školy a navzdory předběžným obavám z vyššího počtu účastníků (v letošním roce

Celý článek »

Týden o totalitě (nejen) ve 2.S

13. listopadu, tedy blízko významnému listopadovému výročí, jsme zásluhou paní profesorky Kavkové zhlédli skvělý německý film Balón. Příběh o zoufalství jedné rodiny v DDR, která nemohla v roce 1979 dál snášet nesvobodu reálného socialismu. To všechno v Lucerně, paláci postaveném na začátku 20. století, později znárodněném a chátrajícím,

Celý článek »