Aktuality z Gymnázia Oty Pavla

Učíme se debatovat

V úterý 3. března se utkaly dva studentské týmy v Debatním fóru. Diskutující měli před očima celé školy obhajovat, nebo vyvracet tvrzení, že za třicet let se bude většině lidí žít lépe než dnes. Argumenty se přitom měly točit kolem problémů a vývoje klimatu, Evropské unie, médií a bezdomovectví.

Celá akce navazovala na Projektový den, který na konci ledna uzavíral první pololetí, a měla být ukázkou toho, jak nějakou sérii besed zužitkovat. Studenti, kteří navštívili v průběhu Projektového dne různé besedy, se v rámci týmu „obhájců“ a „odpůrců“ výše zmíněné teze dohodli, kterému z témat se chtějí věnovat. Poté měli zhruba měsíc na to, aby v daných oblastech pronikli co nejvíce do hloubky a promysleli si argumenty na samotné setkání.

Jedním z předsevzetí, které si pořádající dali, bylo co nejvíce zapojit publikum. Přihlížející v závěru kladli dotazy a mohli se přímo vyjádřit, ale především přes mobilní telefony vyjadřovali u deseti sporných otázek vlastní postoje. Těsně před odchodem také písemně hlasovali, který řečník se jim zdál nejpřesvědčivější. Nejvíce zaujali Albert Fulík na straně skeptiků a Tereza Svobodová ze skupiny optimistů.

Vzhledem k tomu, že se jednalo o první ročník Debatního fóra, se akce nerodila snadno. Již oznámení, že každá třída by měla vyslat do diskusního klání svého zástupce, budilo v některých učebnách rozpaky, brblání či zděšení. Organizátoři jsou každopádně rádi, že debata proběhla, ačkoli jsou si vědomi desítek, ba stovek nedostatků.

Z nich vyplynuly také stovky, ne-li tisíce otázek: Kolik studentů se má v jednotlivých týmech sejít? Jak by se měli vybírat? O čem by se mělo vlastně diskutovat? Jak téma určit? Jak se na besedu připravovat? Jak dlouho, jakým způsobem a jak důkladně? Víme vůbec, co znamená hluboká příprava? Neměli by se do debaty zapojit i učitelé? Jak vypadá dobrý argument? Jak vypadá dobrá reakce na něj? Je nám jasný rozdíl mezi tvrzením a argumentem, kterým ho podkládáme? Je umění diskutovat, vybírat to nejpodstatnější pro dané téma tak trochu vrcholem celého vzdělávání? Nebo jde v případě takovéto debaty jen o chvilkové zpestření běžné výuky?

Martin Bořkovec

GOP u Ignáce aneb varhanní koncert v kostele

Poprvé v historii našeho gymnázia navštívili skoro všichni stávající studenti, konkrétně šest tříd i s náležitým počtem kantorů, kostel svatého Ignáce z Loyoly na Karlově náměstí. Za účelem poznání varhan a varhanní hudby. Obsadili jsme tuto památku prakticky beze zbytku na tři a půl hodiny. Celá akce

Celý článek »

Odstartuje v Plzni raketa?

V úterý 14. května jsme se v rámci semináře z fyziky vypravili navštívit Západočeskou univerzitu v Plzni. Nebyla to naše první exkurze do Plzně, do areálu univerzity jsme se měli možnost podívat již v prosinci, kdy jsme jeli podpořit naši spolužačku Sandru Barčanskou a její

Celý článek »

Souboj robotů na půdě ČVUT

Dne 25. 4. 2024 se tříčlenný tým GOP jménem Kámen zúčastnil robotické soutěži na technické fakultě ČVUT, konkrétněji na Karlově náměstí. Přípravy začaly asi dva měsíce před soutěží, kdy se zveřejnila úloha, ve které se třídily barevné kostky. První model robota byl během týdne postaven,

Celý článek »

Matematický náboj

V půlce dubna se náš tým zúčastnil soutěže Matematický náboj. Juniorský tým ve složení Vít Vycudilík, Michal Bláha, Matouš Národa, Matěj Jaroš a Oleksandr Loskot dosáhl 84. místa z 200 týmů v České republice. Seniorský tým ve složení Ondřej Sedláček, Barbora Sedláčková, Vít Stružka, Karel Buršík a

Celý článek »

Přečti a natoč 2024: Muž a žena

Ve čtvrtek 9. května 2024 se v aule základní školy konal již čtvrtý ročník filmového festivalu našeho gymnázia. Diváci měli možnost zhlédnout 9 krátkých filmů z amatérských dílen našich studentů, aby následně rozhodli, který z nich je podle jejich mínění ten nejzdařilejší. Každá třída (kromě

Celý článek »

Kácovské soustředění těsně před maturitami 2024

Tentokrát jsme nejeli do neznáma, ale nějaká ta překvapení se přece jenom konala. Už jenom cestování po české železnici je zážitkem. A nemyslím jen malebnost krajiny vůkol, o rozmarech májového počasí ani nemluvě, ale také třeba náhradní autobusovou dopravu, obsluhovanou pracovníky ne úplně nadšenými z nestandardních

Celý článek »

GOP NA PRAŽSKÉM MARATONU

5. 5. 2024 se běžci GOP pod vedením pana profesora Tomáše Dostála zúčastnili, díky postupu ze semifinále, štafety v rámci pražského maratonu. Jednotlivé úseky byly rozděleny na tratě, a to s délkou 4 km, vyjma posledního, který byl 6 kilometrů dlouhý. Studenti měli sraz v centru hlavního města

Celý článek »

Po stopách Karla IV. aneb 1.A na Karlštejně

V úterý 7. 5. 2024 se naše třída 1.A vydala na literárně-historickou exkurzi na blízký Karlštejn. Třída byla rozdělena na 2 skupiny po 15 lidech. Každý ze třídy měl partnera do dvojice, se kterým připravoval před výletem mluvní výstup o určité části nebo zajímavosti Karlštejna.

Celý článek »

Dějepisné déjà vu

V posledních letech se nám v Dějepisné soutěži gymnázií dařilo, každým rokem jsme své nejlepší umístění o něco vylepšovali a loni v listopadu jsme dosáhli svého (snad opět jen prozatímního :-)) maxima – devátého místa v celostátním kole, kterému předcházela výhra v kole krajském. O

Celý článek »

GOP ON TOP aneb jak běžci z GOP ovládliPrahu

Psal se 23. duben 2024 a na výstavišti v pražských Holešovicích se na Juniorském maratonu 2024 sešel tým běžců z radotínského gymnázia, aby se utkal s ostatními pražskými gymnázii. Tým sestavil pan profesor Dostál následovně: Claudia Aldrovandi a Amélie Klajmonová ze třídy 3.S, Anežka Sladká z 5.S, Prokop Diviš

Celý článek »