Aktuality z Gymnázia Oty Pavla

V čem se liší české a německé gymnázium? (Reportáž z partnerské školy ve Wurzenu)

Dělí nás jen pár milimetrů, čára na mapě. Když však tu čáru překročíte, stane se něco neuvěřitelného, ocitnete se ve světě jiného jazyka, jiné kultury, jiných pravidel… Jakých odlišností jsme si všimli na gymnáziu ve Wurzenu, které jsme navštívili 10.—12. října 2022?

Už když jsme poprvé vstoupili do areálu školy, spadla nám čelist. Komentář: „Cože, oni to tu mají tak velké?“ si asi nikdo z nás neodpustil. Překvapilo nás také velké množství jízdních kol, které srovnány na stojanech nám připomínaly lány vlnícího se obilí. Když jsme se přiblížili k samotné budově gymnázia, ticho bylo nahrazeno hlasy studentů a údery pingpongového míčku. Před školou posedávalo či pobíhalo velké množství mladších i starších studentů. Největší hloučky studentů však byly seskupeny kolem pingpongových stolů, které jsme jim potají záviděli.

Jakmile jsme vešli do budovy školy, údiv už nebyl jen tichý, začaly se ozývat komentáře typu: „Cože? Oni mají tak dobré botníky?! To chceme taky!“ Až později jsme si všimli, že se studenti nepřezouvají. Tudíž ony „botníky“ byly ve skutečnosti skříňkami, které jsme jim tedy neměli důvod závidět. Další toužebné komentáře si kromě sportovišť a zahrady, o kterou se studenti v rámci výuky sami starají, vysloužily společenské prostory. Knihovna, která je neustále otevřená a ve které jsou i společenské hry. Lavičky, židle a stoly, včetně těch pingpongových. Tedy přesně to, co nám na našem gymnáziu chybí. Všude jsme potkávali studenty, kteří se učili, četli si nebo jen tak relaxovali. A my jsme si představovali sami sebe na jejich místech…

Naskytla se nám příležitost navštívit i několik vyučovacích hodin. Co se matematiky a biologie týče, mají systém poměrně podobný tomu našemu. Snaží se zapojit do výuky co nejvíce interakci a téma studentům co nejlépe zobrazit – i vizuálně. Na psychologii byli studenti rozděleni do menších skupinek a pokračovali v práci na již rozpracovaných projektech. Ti z nás, kteří navštívili tuto hodinu, se k jednotlivým skupinkám připojili. Byli tak do hodiny aktivně zapojeni.

Několik z nás navštívilo seminář z německého jazyka. Toho jsme se naštěstí účastnili jen pasivně. Proč naštěstí? Myslím, že nikdo z nás zatím nemá němčinu na takové úrovni, aby mohl vést odbornou debatu o části jednoho literárního díla – v tomto případě o Médeji. Celá dvouhodinovka byla totiž založena na diskuzi, hledání informací v textu a vyjadřování vlastních názorů. Studentům zřejmě tento styl výuky vyhovoval, protože byli soustředění a velice aktivní. Z rozhovoru s vyučujícím jsme se následně dozvěděli, že se na německém semináři studenti zabývají jen několika díly ročně. Proto si mohou dovolit rozebírat je tak podrobně. Na jednotlivá díla mají dokonce samostatné učebnice!

Druhý den dopoledne jsme se zúčastnili koncertu lipského symfonického orchestru. V menze přeměněné na koncertní sál zněla filmová hudba. Po krátké ukázce z jednoho filmu vždy následovala otázka mladého dirigenta, jestli někdo pozná, z jakého filmu hudba je. Myslím si, že úvodní znělku z Pána prstenů poznal bezpečně každý.

Poslední den našeho pobytu jsme se mimo výuku setkali se skupinou studentů ze školské rady. To je obdoba našeho školního parlamentu. Během dvou hodin jsme stihli probrat mnoho výhod, ale i úskalí německého i českého školství. Asi nejvíce nás překvapilo, že v Německu nemají přijímací testy na gymnázia, na která se chodí už po čtvrté třídě základní školy, přijímací zkoušky nejsou ani na většinu vysokých škol. Rozhodují známky z celého studia. Celý čas jsme s německými studenty strávili bez účasti vyučujících, proto mezi námi panovala velmi přátelská neformální atmosféra. Díky této atmosféře jsme od studentů po úvodních formalitách a vychválení školy zjistili i to, co jim na škole nevyhovuje. „Učitelé se nám individuálně věnují, to ano. Víme, že když máme problém, můžeme za nimi zajít. Ale vlastně… S rozhodováním, co dělat po maturitě, nám nikdo nepomůže. Na to tu jsme sami.“ S  bezradným výrazem pronesla studentka posledního ročníku. Nám tato slova rozkryla, že my, studenti němečtí i čeští, byť po formální stránce studujeme v trochu jiných školských systémech, řešíme vlastně úplně to samé. „A co dál?“

Za seminaristy Ester Horálková 6.S, Eliška Lukavská 4.S

Vstříc srdci Evropy

Večer 24. 3. 2025 se skupinka vybraných zájemců z našeho gymnázia, pod dohledem pana profesora Cieslara, sešla na pražském hlavním nádraží, kam byl přistavěn autobus, kterým jsme se měli dostat do Bruselu, srdce Evropské unie. Druhý den ráno jsme po krátkém spánku v sedačkách autobusu udělali zastávku

Celý článek »

Maturitní ples GOP

Ve čtvrtek 6. března jsme se opět po roce sešli v Radiopaláci na maturitním plese tříd 4.A a 6.S. Po usazení všech hostů maturanti předvedli svá předtančení-jedno spíše klasičtější, druhé pro změnu latinskoamerické. Následovalo šerpování s nástupy jednotlivých dvojic, aby mohl mít každý svou chvilku slávy. Po

Celý článek »

GOP = DOFE = 3x bronz

Ceremonie bronzové úrovně DofE se uskutečnila dne 19. března 2025 v krásných prostorách Staroměstské radnice. Jednotlivé střední školy byly postupně představeny a bronzovým a stříbrným Dofákům byly předány diplomy českou prezidentku DofE, která měla motivující projev. Nebyla však jedinou, kdo nám byl inspirací. Slovo si

Celý článek »

Roztočme závity 2025

Letošním ročníkem soutěže „Roztočme závity“ jsme si opět připomněli Mezinárodní den matematiky. Každý den od 10. do 14. března mohli žáci řešit netradiční matematické úlohy, které do soutěže připravili žáci z 2.A Jan Schmidt, Bořek Maxa a Matouš Zach a z 4.S Matěj Jaroš. Celkovou

Celý článek »

Hudba jako útočiště

Nezisková organizace Post Bellum každoročně vyhlašuje projekt Příběhy našich sousedů. Letos se do něj zapojila děvčata z 1.B: Dagmar Malá, Magdalena Houšková, Markéta Chybová, Amélie Slezáková a Andrea Umová. Dívky vyzpovídaly pamětníka, pana Jiřího Růžičku, natočily jeho vzpomínky, digitalizovaly fotografie, prozkoumaly archivy a vytvořily videoreportáž doplněnou

Celý článek »

Prezentovat se jako hranolky aneb Humor a politika

Pokud sledujeme politické dění u nás i za našimi hranicemi, můžeme mít občas dojem, že některé situace jako by byly napsány jako scénáře k tragikomedii. Člověk neví, jestli má plakat, nebo se smát. Druhou oblast si vybral Václav Moravec jako téma 97. dílu Fokusu VM. V úterý

Celý článek »

Anglická debata ECNAIS na Gymnáziu Jana Palacha

Třetí rok po sobě se studenti našeho gymnázia rozhodli zúčastnit debatní soutěže gymnázií v angličtině, tentokrát v prostorách Klubu Gymnázia Jana Palacha. Celkem své debatní dovednosti změřilo šest týmů – dva z Gymnázia Jana Palacha, dva z Gymnázia Duhovka a naše gymnázium reprezentovaly dva týmy ve složení: Lucie Šnoblová,

Celý článek »

2.S na lyžích

Psalo se 19. ledna a 2. S společně s 1. A a 1. B vyrazily na dobrodružství do Špindlerova Mlýna. Dříve než se stihneme vzpamatovat z té sněhobílé záře, která nás obklopuje, čeká na nás první překážka. Jak se dostat do chaty? K dobru našich

Celý článek »

Německá vycházka

Dne 28. 1. 2025 jsme se s německy mluvící polovinou 6.S vydali po stopách Franze Kafky, zatímco naši francouzští kolegové objevovali krásy francouzských obrazů. Sraz jsme měli u Obecního domu. Když jsme se všichni potkali, vyrazili jsme po historické Královské cestě směrem na Staroměstské náměstí.

Celý článek »