Aktuality z Gymnázia Oty Pavla

V čem se liší české a německé gymnázium? (Reportáž z partnerské školy ve Wurzenu)

Dělí nás jen pár milimetrů, čára na mapě. Když však tu čáru překročíte, stane se něco neuvěřitelného, ocitnete se ve světě jiného jazyka, jiné kultury, jiných pravidel… Jakých odlišností jsme si všimli na gymnáziu ve Wurzenu, které jsme navštívili 10.—12. října 2022?

Už když jsme poprvé vstoupili do areálu školy, spadla nám čelist. Komentář: „Cože, oni to tu mají tak velké?“ si asi nikdo z nás neodpustil. Překvapilo nás také velké množství jízdních kol, které srovnány na stojanech nám připomínaly lány vlnícího se obilí. Když jsme se přiblížili k samotné budově gymnázia, ticho bylo nahrazeno hlasy studentů a údery pingpongového míčku. Před školou posedávalo či pobíhalo velké množství mladších i starších studentů. Největší hloučky studentů však byly seskupeny kolem pingpongových stolů, které jsme jim potají záviděli.

Jakmile jsme vešli do budovy školy, údiv už nebyl jen tichý, začaly se ozývat komentáře typu: „Cože? Oni mají tak dobré botníky?! To chceme taky!“ Až později jsme si všimli, že se studenti nepřezouvají. Tudíž ony „botníky“ byly ve skutečnosti skříňkami, které jsme jim tedy neměli důvod závidět. Další toužebné komentáře si kromě sportovišť a zahrady, o kterou se studenti v rámci výuky sami starají, vysloužily společenské prostory. Knihovna, která je neustále otevřená a ve které jsou i společenské hry. Lavičky, židle a stoly, včetně těch pingpongových. Tedy přesně to, co nám na našem gymnáziu chybí. Všude jsme potkávali studenty, kteří se učili, četli si nebo jen tak relaxovali. A my jsme si představovali sami sebe na jejich místech…

Naskytla se nám příležitost navštívit i několik vyučovacích hodin. Co se matematiky a biologie týče, mají systém poměrně podobný tomu našemu. Snaží se zapojit do výuky co nejvíce interakci a téma studentům co nejlépe zobrazit – i vizuálně. Na psychologii byli studenti rozděleni do menších skupinek a pokračovali v práci na již rozpracovaných projektech. Ti z nás, kteří navštívili tuto hodinu, se k jednotlivým skupinkám připojili. Byli tak do hodiny aktivně zapojeni.

Několik z nás navštívilo seminář z německého jazyka. Toho jsme se naštěstí účastnili jen pasivně. Proč naštěstí? Myslím, že nikdo z nás zatím nemá němčinu na takové úrovni, aby mohl vést odbornou debatu o části jednoho literárního díla – v tomto případě o Médeji. Celá dvouhodinovka byla totiž založena na diskuzi, hledání informací v textu a vyjadřování vlastních názorů. Studentům zřejmě tento styl výuky vyhovoval, protože byli soustředění a velice aktivní. Z rozhovoru s vyučujícím jsme se následně dozvěděli, že se na německém semináři studenti zabývají jen několika díly ročně. Proto si mohou dovolit rozebírat je tak podrobně. Na jednotlivá díla mají dokonce samostatné učebnice!

Druhý den dopoledne jsme se zúčastnili koncertu lipského symfonického orchestru. V menze přeměněné na koncertní sál zněla filmová hudba. Po krátké ukázce z jednoho filmu vždy následovala otázka mladého dirigenta, jestli někdo pozná, z jakého filmu hudba je. Myslím si, že úvodní znělku z Pána prstenů poznal bezpečně každý.

Poslední den našeho pobytu jsme se mimo výuku setkali se skupinou studentů ze školské rady. To je obdoba našeho školního parlamentu. Během dvou hodin jsme stihli probrat mnoho výhod, ale i úskalí německého i českého školství. Asi nejvíce nás překvapilo, že v Německu nemají přijímací testy na gymnázia, na která se chodí už po čtvrté třídě základní školy, přijímací zkoušky nejsou ani na většinu vysokých škol. Rozhodují známky z celého studia. Celý čas jsme s německými studenty strávili bez účasti vyučujících, proto mezi námi panovala velmi přátelská neformální atmosféra. Díky této atmosféře jsme od studentů po úvodních formalitách a vychválení školy zjistili i to, co jim na škole nevyhovuje. „Učitelé se nám individuálně věnují, to ano. Víme, že když máme problém, můžeme za nimi zajít. Ale vlastně… S rozhodováním, co dělat po maturitě, nám nikdo nepomůže. Na to tu jsme sami.“ S  bezradným výrazem pronesla studentka posledního ročníku. Nám tato slova rozkryla, že my, studenti němečtí i čeští, byť po formální stránce studujeme v trochu jiných školských systémech, řešíme vlastně úplně to samé. „A co dál?“

Za seminaristy Ester Horálková 6.S, Eliška Lukavská 4.S

IMATRIKULACE 2024

V pátek 8. listopadu se uskutečnila imatrikulace, na níž bylo studentům letošních 1. ročníků s definitivní platností stvrzeno, že jsou právoplatnými členy komunity radotínského GOPu. Studenti, rodiče a další hosté se již tradičně sešli v aule základní školy a navzdory předběžným obavám z vyššího počtu účastníků (v letošním roce

Celý článek »

Týden o totalitě (nejen) ve 2.S

listopadu, tedy blízko významnému listopadovému výročí, jsme zásluhou paní profesorky Kavkové zhlédli skvělý německý film Balón. Příběh o zoufalství jedné rodiny v DDR, která nemohla v roce 1979 dál snášet nesvobodu reálného socialismu. To všechno v Lucerně, paláci postaveném na začátku 20. století, později znárodněném a chátrajícím, po

Celý článek »

Columbella na imatrikulaci GOP 2024

Tak už jsme zase vítali nově přijaté studenty. Čas je neúprosný, nedá se zastavit. A navíc zrychluje. Ano, to bude ten důvod, proč vítáme prváky a primány až v listopadu. Dřív se to zkrátka nedá stihnout. Letos ale pro to pozdější datum máme jeden závažný důvod.

Celý článek »

The Great theatre experience

V pondělí 14. října se třídy 4.A a 6.S vydaly z Radotína prostředky hromadné dopravy až na Prahu 6, kde se v kině Dlabačov konalo představení The Great Gatsby. Toto představení vzniklo na motivy světoznámého románu Francise Scotta Fitzgeralda a vytvořila ho herecká společnost The American Drama Group

Celý článek »

Erasmus+ v Maďarsku

Začátek října jsem strávila na projektu Erasmus+ v maďarské vesnici Liptód, kde jsme se věnovali tématům jako je mediální gramotnost, společenské zapojení a bezpečnost v online prostoru. Vyjeli jsme v pětičlenné české skupině, v průběhu týdne jsme se skamarádili s týmy z Malty, Polska, Chorvatska, Rumunska a Maďarska. Zúčastnili jsme

Celý článek »

Bronzová a bramborová z Julisky!

Dne 10. října 2024 se vybraní studenti Gymnázia Oty Pavla zúčastnili středoškolského přespolního běhu na Dukle – Julisce. Dívky musely absolvovat okruh dlouhý 800m třikrát a kluky čekal jeden okruh navíc. Skvěle si vedla Amélie Klajmonová, která svůj rozběh s přehledem vyhrála. Bohužel to nestačilo na

Celý článek »

2.A v ČOV aneb cesta knedlíku od oběda až k jeho zániku

Náš výlet za poznáním koloběhu života lidského výkalu započal v pátek 4. října 2024 v 11 hodin. Nejdříve jsme si ho ale museli zasloužit, a to třemi vyučovacími hodinami strávenými ve školních lavicích. Na exkurzi jsme vyrazili vlakem z radotínského nástupiště a dál jsme pokračovali metrem přes celou

Celý článek »

Další běžecký úspěch GOP!

V pátek 27. 9. 2024 se v okolí radotínského biotopu konal přespolní běh pro žáky druhého stupně základních škol a nižších gymnázií. Z našeho gymnázia se za doprovodu pana profesora Dostála a paní profesorky Jirouškové zúčastnilo pět chlapců a pět dívek ze tříd 1.S a

Celý článek »

2.A versus Krkonoše

Rýchory 17. – 20. 9. 2024 „Pojede se, nebo ne?” Tato otázka byla hlavním tématem, které se řešilo pár dní před naším odjezdem. Česko zasáhly velké povodně a hrozilo, že by se naše exkurze zrušila úplně. To se naštěstí nestalo a naše banda se mohla

Celý článek »

ART ECON STŘEDOŠKOLSKÝ POHÁR DRUŽSTEV

V úterý 24. 9. se na malebném karlštejnském hřišti odehrál již 18. ročník Středoškolského poháru v golfu. V dřívějších letech už se škola Oty Pavla turnaje účastnila, v roce 2018 byla dokonce týmem nejlepším. Po přerušení účasti se letos povedlo tým obnovit. Matouš Zach (2.A)

Celý článek »