Aktuality z Gymnázia Oty Pavla

V čem se liší české a německé gymnázium? (Reportáž z partnerské školy ve Wurzenu)

Dělí nás jen pár milimetrů, čára na mapě. Když však tu čáru překročíte, stane se něco neuvěřitelného, ocitnete se ve světě jiného jazyka, jiné kultury, jiných pravidel… Jakých odlišností jsme si všimli na gymnáziu ve Wurzenu, které jsme navštívili 10.—12. října 2022?

Už když jsme poprvé vstoupili do areálu školy, spadla nám čelist. Komentář: „Cože, oni to tu mají tak velké?“ si asi nikdo z nás neodpustil. Překvapilo nás také velké množství jízdních kol, které srovnány na stojanech nám připomínaly lány vlnícího se obilí. Když jsme se přiblížili k samotné budově gymnázia, ticho bylo nahrazeno hlasy studentů a údery pingpongového míčku. Před školou posedávalo či pobíhalo velké množství mladších i starších studentů. Největší hloučky studentů však byly seskupeny kolem pingpongových stolů, které jsme jim potají záviděli.

Jakmile jsme vešli do budovy školy, údiv už nebyl jen tichý, začaly se ozývat komentáře typu: „Cože? Oni mají tak dobré botníky?! To chceme taky!“ Až později jsme si všimli, že se studenti nepřezouvají. Tudíž ony „botníky“ byly ve skutečnosti skříňkami, které jsme jim tedy neměli důvod závidět. Další toužebné komentáře si kromě sportovišť a zahrady, o kterou se studenti v rámci výuky sami starají, vysloužily společenské prostory. Knihovna, která je neustále otevřená a ve které jsou i společenské hry. Lavičky, židle a stoly, včetně těch pingpongových. Tedy přesně to, co nám na našem gymnáziu chybí. Všude jsme potkávali studenty, kteří se učili, četli si nebo jen tak relaxovali. A my jsme si představovali sami sebe na jejich místech…

Naskytla se nám příležitost navštívit i několik vyučovacích hodin. Co se matematiky a biologie týče, mají systém poměrně podobný tomu našemu. Snaží se zapojit do výuky co nejvíce interakci a téma studentům co nejlépe zobrazit – i vizuálně. Na psychologii byli studenti rozděleni do menších skupinek a pokračovali v práci na již rozpracovaných projektech. Ti z nás, kteří navštívili tuto hodinu, se k jednotlivým skupinkám připojili. Byli tak do hodiny aktivně zapojeni.

Několik z nás navštívilo seminář z německého jazyka. Toho jsme se naštěstí účastnili jen pasivně. Proč naštěstí? Myslím, že nikdo z nás zatím nemá němčinu na takové úrovni, aby mohl vést odbornou debatu o části jednoho literárního díla – v tomto případě o Médeji. Celá dvouhodinovka byla totiž založena na diskuzi, hledání informací v textu a vyjadřování vlastních názorů. Studentům zřejmě tento styl výuky vyhovoval, protože byli soustředění a velice aktivní. Z rozhovoru s vyučujícím jsme se následně dozvěděli, že se na německém semináři studenti zabývají jen několika díly ročně. Proto si mohou dovolit rozebírat je tak podrobně. Na jednotlivá díla mají dokonce samostatné učebnice!

Druhý den dopoledne jsme se zúčastnili koncertu lipského symfonického orchestru. V menze přeměněné na koncertní sál zněla filmová hudba. Po krátké ukázce z jednoho filmu vždy následovala otázka mladého dirigenta, jestli někdo pozná, z jakého filmu hudba je. Myslím si, že úvodní znělku z Pána prstenů poznal bezpečně každý.

Poslední den našeho pobytu jsme se mimo výuku setkali se skupinou studentů ze školské rady. To je obdoba našeho školního parlamentu. Během dvou hodin jsme stihli probrat mnoho výhod, ale i úskalí německého i českého školství. Asi nejvíce nás překvapilo, že v Německu nemají přijímací testy na gymnázia, na která se chodí už po čtvrté třídě základní školy, přijímací zkoušky nejsou ani na většinu vysokých škol. Rozhodují známky z celého studia. Celý čas jsme s německými studenty strávili bez účasti vyučujících, proto mezi námi panovala velmi přátelská neformální atmosféra. Díky této atmosféře jsme od studentů po úvodních formalitách a vychválení školy zjistili i to, co jim na škole nevyhovuje. „Učitelé se nám individuálně věnují, to ano. Víme, že když máme problém, můžeme za nimi zajít. Ale vlastně… S rozhodováním, co dělat po maturitě, nám nikdo nepomůže. Na to tu jsme sami.“ S  bezradným výrazem pronesla studentka posledního ročníku. Nám tato slova rozkryla, že my, studenti němečtí i čeští, byť po formální stránce studujeme v trochu jiných školských systémech, řešíme vlastně úplně to samé. „A co dál?“

Za seminaristy Ester Horálková 6.S, Eliška Lukavská 4.S

MATHING 2024: Když matematika baví a spojuje

26. listopadu 2024 bylo poslední listopadové úterý, a proto se tým složený ze sedmi studentů našeho gymnázia pustil do dalšího ročníku online matematické soutěže MATHING. V týmu ve složení Ondřej Sedláček, Barbora Sedláčková (z 6.S), Oleksandr Loskot, Václav Jiřišta, Ondřej Voplakal (z 5.S), Matěj Jaroš

Celý článek »

Týden v Německu

Sedmý ročník partnerství Gymnázia Oty Pavla a Lichtwer-Gymnázia ve Wurzenu začal pobytem českých studentů v Německu. Od 4. do 8. listopadu 2024 byli studenti ubytováni v německých rodinách, navštěvovali vyučování se svými partnery a účastnili se doprovodných programů. Fotografie a zpracované texty dokumentují tyto listopadové dny. V květnu

Celý článek »

Soustředění Columbelly

Letošní předvánoční soustředění se sice neslo v duchu našich dobrých tradic, ale přece jen se od ostatních něčím lišilo. Kupříkladu tím, že se – jak jsem si uvědomila – sbor ve velmi dohledné době dožije svých pětadvacátých narozenin. Na bilancování předvánočním shonu není prostor, shrnu tedy

Celý článek »

Proud se vrací do pravěku

Po prvních třech měsících, co jsme s panem profesorem Bořkovcem probírali pravěk, jsme se dočkali našeho grand finale; návštěvy Archevity v Roztokách u Prahy. Sraz jsme měli domluvený u Masaryčky a kupodivu jsme se na smluveném místě dokázali sejít. Po náročné cestě vlakem jsme dorazili

Celý článek »

Kafkova proměna Prahy

Sychravý den 27. listopadu 2024. Ani omrzliny nás nezastaví. Nohy se nám zvesela míhají – pravá, levá, levá, pravá… Patnáctičlenná skupinka se jako velký brouk žene po stopách Franze Kafky. V soustředných kruzích kolem Staroměstského náměstí, na chvíli zastaví a sborově hypnotizují dům U Minuty. Zámek

Celý článek »

Fyzikální a jiné jiskření na Matfyzu

Ve středu 6. 11. 2024 si seminaristé fyziky z 5.S a 3.A mohli trochu přispat. Proč? Čekal nás totiž výlet na Matfyz s paní profesorkou Mlynářovou, kde jsme měli mít příležitost podívat se na pokusy. Hned po příjezdu na zastávku Kuchyňka nás však čekalo drobné překvapení –

Celý článek »

GOP English Debate

Své argumentační dovednosti v angličtině letos změřily čtyři týmy – 2.A, 3.A, 4.S a 5.S. Debatní klání se odehrálo v pondělí 18. 11., a i když probíhalo v odpoledních hodinách, debatéři na sobě nedali znát únavu a se zanícením se snažili přesvědčit protistranu i publikum o svém postoji.

Celý článek »

IMATRIKULACE 2024

V pátek 8. listopadu se uskutečnila imatrikulace, na níž bylo studentům letošních 1. ročníků s definitivní platností stvrzeno, že jsou právoplatnými členy komunity radotínského GOPu. Studenti, rodiče a další hosté se již tradičně sešli v aule základní školy a navzdory předběžným obavám z vyššího počtu účastníků (v letošním roce

Celý článek »

Týden o totalitě (nejen) ve 2.S

13. listopadu, tedy blízko významnému listopadovému výročí, jsme zásluhou paní profesorky Kavkové zhlédli skvělý německý film Balón. Příběh o zoufalství jedné rodiny v DDR, která nemohla v roce 1979 dál snášet nesvobodu reálného socialismu. To všechno v Lucerně, paláci postaveném na začátku 20. století, později znárodněném a chátrajícím,

Celý článek »