Aktuality z Gymnázia Oty Pavla

V čem se liší české a německé gymnázium? (Reportáž z partnerské školy ve Wurzenu)

Dělí nás jen pár milimetrů, čára na mapě. Když však tu čáru překročíte, stane se něco neuvěřitelného, ocitnete se ve světě jiného jazyka, jiné kultury, jiných pravidel… Jakých odlišností jsme si všimli na gymnáziu ve Wurzenu, které jsme navštívili 10.—12. října 2022?

Už když jsme poprvé vstoupili do areálu školy, spadla nám čelist. Komentář: „Cože, oni to tu mají tak velké?“ si asi nikdo z nás neodpustil. Překvapilo nás také velké množství jízdních kol, které srovnány na stojanech nám připomínaly lány vlnícího se obilí. Když jsme se přiblížili k samotné budově gymnázia, ticho bylo nahrazeno hlasy studentů a údery pingpongového míčku. Před školou posedávalo či pobíhalo velké množství mladších i starších studentů. Největší hloučky studentů však byly seskupeny kolem pingpongových stolů, které jsme jim potají záviděli.

Jakmile jsme vešli do budovy školy, údiv už nebyl jen tichý, začaly se ozývat komentáře typu: „Cože? Oni mají tak dobré botníky?! To chceme taky!“ Až později jsme si všimli, že se studenti nepřezouvají. Tudíž ony „botníky“ byly ve skutečnosti skříňkami, které jsme jim tedy neměli důvod závidět. Další toužebné komentáře si kromě sportovišť a zahrady, o kterou se studenti v rámci výuky sami starají, vysloužily společenské prostory. Knihovna, která je neustále otevřená a ve které jsou i společenské hry. Lavičky, židle a stoly, včetně těch pingpongových. Tedy přesně to, co nám na našem gymnáziu chybí. Všude jsme potkávali studenty, kteří se učili, četli si nebo jen tak relaxovali. A my jsme si představovali sami sebe na jejich místech…

Naskytla se nám příležitost navštívit i několik vyučovacích hodin. Co se matematiky a biologie týče, mají systém poměrně podobný tomu našemu. Snaží se zapojit do výuky co nejvíce interakci a téma studentům co nejlépe zobrazit – i vizuálně. Na psychologii byli studenti rozděleni do menších skupinek a pokračovali v práci na již rozpracovaných projektech. Ti z nás, kteří navštívili tuto hodinu, se k jednotlivým skupinkám připojili. Byli tak do hodiny aktivně zapojeni.

Několik z nás navštívilo seminář z německého jazyka. Toho jsme se naštěstí účastnili jen pasivně. Proč naštěstí? Myslím, že nikdo z nás zatím nemá němčinu na takové úrovni, aby mohl vést odbornou debatu o části jednoho literárního díla – v tomto případě o Médeji. Celá dvouhodinovka byla totiž založena na diskuzi, hledání informací v textu a vyjadřování vlastních názorů. Studentům zřejmě tento styl výuky vyhovoval, protože byli soustředění a velice aktivní. Z rozhovoru s vyučujícím jsme se následně dozvěděli, že se na německém semináři studenti zabývají jen několika díly ročně. Proto si mohou dovolit rozebírat je tak podrobně. Na jednotlivá díla mají dokonce samostatné učebnice!

Druhý den dopoledne jsme se zúčastnili koncertu lipského symfonického orchestru. V menze přeměněné na koncertní sál zněla filmová hudba. Po krátké ukázce z jednoho filmu vždy následovala otázka mladého dirigenta, jestli někdo pozná, z jakého filmu hudba je. Myslím si, že úvodní znělku z Pána prstenů poznal bezpečně každý.

Poslední den našeho pobytu jsme se mimo výuku setkali se skupinou studentů ze školské rady. To je obdoba našeho školního parlamentu. Během dvou hodin jsme stihli probrat mnoho výhod, ale i úskalí německého i českého školství. Asi nejvíce nás překvapilo, že v Německu nemají přijímací testy na gymnázia, na která se chodí už po čtvrté třídě základní školy, přijímací zkoušky nejsou ani na většinu vysokých škol. Rozhodují známky z celého studia. Celý čas jsme s německými studenty strávili bez účasti vyučujících, proto mezi námi panovala velmi přátelská neformální atmosféra. Díky této atmosféře jsme od studentů po úvodních formalitách a vychválení školy zjistili i to, co jim na škole nevyhovuje. „Učitelé se nám individuálně věnují, to ano. Víme, že když máme problém, můžeme za nimi zajít. Ale vlastně… S rozhodováním, co dělat po maturitě, nám nikdo nepomůže. Na to tu jsme sami.“ S  bezradným výrazem pronesla studentka posledního ročníku. Nám tato slova rozkryla, že my, studenti němečtí i čeští, byť po formální stránce studujeme v trochu jiných školských systémech, řešíme vlastně úplně to samé. „A co dál?“

Za seminaristy Ester Horálková 6.S, Eliška Lukavská 4.S

Stříbrná expedice Brdy

Dne 30. 5. 2025 jsme se ve složení tři Dofačky a jedna statečná dobrodružka vydaly čelit nástrahám stříbrné expedice. Dobrodružná expedice na stříbrné úrovni, podle pravidel Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu, trvá o jeden den a jednu noc déle než na úrovni bronzové. To ale pro

Celý článek »

Columbella už zase v Kácově

Ptáte se možná proč. Protože v Kácově je prostě nejlíp. Skoro až na místo samé jede vlak. Personál je vstřícný, sympatický, ochotný. Strava výtečná. Vaří i pro nejrůznější dietáře. A všichni takto poznamenaní si je chválí taky. Rozsáhlý areál v sobě skrývá neuvěřitelná zákoutí, prostory a zašívárny.

Celý článek »

Mezi jarem a létem v Columbelle

Poslední čtvrtletí školního roku je výživné vždycky, ani letos tomu nebylo jinak. Kromě obvyklých akcí, jako jsou maturity, Jazz Černošice, předávání maturitních vysvědčení, příprava soustředění, jsem k dovršení všeho dobrého mezi tím vším oslavila neveselé životní jubileum. Ano, i u toho musela Columbella figurovat. Situace ve

Celý článek »

Předávání maturitních vysvědčení

Ve čtvrtek 29.května 2025 se v aule základní školy za účasti studentů, rodičů, profesorského sboru a vedení školy konalo slavnostní předávání maturitních vysvědčení studentům 4.A a 6.S našeho gymnázia. Celým slavnostním odpolednem nás důstojně provázela dvojice Amélie Slezáková (1.B) a Šimon Pučelík (4.S). Po úvodním proslovu

Celý článek »

Po stopách Karla IV. s Proudem

Náš výlet oficiálně začal, když se naše dvě skupinky sešly na nádraží Karlštejn, odkud jsme vyrazili směrem na hrad. Cesta netrvala dlouho, když jsme se zastavili na náměstí přesně pod Karlštejnem. Jelikož účelem naší cesty nebyla jen prohlídka, ale také zajímavé a zároveň edukační výstupy.

Celý článek »

Fantastický výkon běžců GOP na Pražském maratonu!

V neděli 4. 5. 2025 se v rámci prestižního Pražského Orlen maratonu předvedla v úžasném světle štafeta běžců z Gymnázia Oty Pavla. Deset statečných studentů se postavilo na start, aby společně zdolali maratonskou trať. Tým byl pod vedením pana profesora Dostála, který běžce po celou

Celý článek »

Výsledky přijímacího řízení 2025

Výsledkové listiny přijímacích zkoušek pro čtyřleté, šestileté i čtyřleté studium PROUD, naleznete na stránce Přijímací řízení. Rodiče uchazečů o přijetí mohou od 12. 5. 2025 v systému DIPSY nahlížet do opravených testů přijímacího řízení.

Celý článek »

GOP ZNOVU TOP!

Dne 22. 4. 2025 se na holešovském výstavišti sešel běžecký tým z GOP pod vedením pana profesora Tomáše Dostála. Čekal nás každoroční závod „Juniorský maraton“. Každý z nás běžel 6 kol o 700 metrech, tedy 4,2 kilometru. Tým byl desetičlenný, takže dohromady jsme uběhli maratonský běh. První

Celý článek »

Exkurze do Muzea Karlova mostu a plavba po Vltavě

Dne 20. března jsme se zúčastnili exkurze do Muzea Karlova mostu na Křižovnickém náměstí. Prohlídka nás provedla historií tohoto pražského mostu, od jeho stavby až po současnost. Viděli jsme modely mostu i historické pracovní nástroje, které se při stavbě mostu používaly. Slyšeli jsme i zajímavé

Celý článek »