Letos jsme zadání pro studentský filmový festival Přečti a natoč nepodcenili. Zadání dostali studenti už na konci září, takže téma Proměna (v roce 1924 uběhlo 100 let od Kafkovy smrti) mohli promýšlet a ztvárňovat opravdu dlouho. Jejich práce byla zúročena v dubnovém promítání filmů jednotlivých tříd, kde došlo k výběru nejlepšího snímku z každé třídy, který postoupil do celoškolního finále. 7. 5. 2025 jsme se tedy setkali v aule ZŠ, abychom zhlédli devět filmů od 1.S po 5.S (Maturantům jsme nechali prostor pro samostudium, ti se natáčení neúčastní.).
Slavnostním odpolednem nás provázela milá dvojice z 1.B: Amélie Slezáková a Pavel Čížek. Před promítnutím jsme se vždy dozvěděli něco o knize, podle které film vznikl, a poslechli jsme si úryvek, který vybrali sami soutěžící.
Letošní várka byla podle mého zase o něco kvalitnější než ta loňská. Studenti většinou dobře zvládají techniku, vybírali zajímavé lokace, hudbu. Mnohým se dařilo i zachytit klíčové myšlenky a nejen převyprávět děj. Za zmínku stojí i řada výborných hereckých výkonů vlastně ve všech vybraných filmech.
A co jsme viděli?
Film o gamblerství – Jmenuji se Ester (1.S),
sondu do doby normalizace – Zeď (2.S),
precizní podání příběhu z bible – Saul (3.S),
dekadentní atmosféru Anglie konce 19. st. – Obraz Doriana Graye (4.S),
zvlčení distingované skupiny anglických chlapců – Pán much (5.S),
monstrum v člověku a člověka v monstru – Frankensteina (1.A),
sugestivní vhled do drogové závislosti včetně její reflexe – My děti ze stanice ZOO (1.B),
moc Velkého bratra a Theovy přednosti – 1984 (2.A),
kopřivu, která není ledajaká – Malý princ (3.A).
Než studenti vybrali vítězný film a než se hlasy spočítaly, promítli jsme ještě jeden počin. Protože chceme, aby studenti věnovali čas knihám, promýšlení, jak je filmově zachytit, a natáčení, což není nic jednoduchého, chtěli jsme ukázat, že si čas na knihy a vytvoření adaptací umí najít také učitelé. Neumí. Jsme stejní jako studenti – věc jsme plánovali celý rok, poslední střihy proběhly v den natáčení. Ale nějak jsme film, ve kterém hrálo 13 učitelů (díky všem!), dali dohromady. Nakonec tedy naše Neviditelná města byla viděná, ač jsme tomu v některých fázích přípravy nevěřili.
Diváci nakonec vybrali jako vítězný film Miluj Velkého bratra (2.A), stříbro získal Saul (3.S) a bronz My děti ze stanice ZOO (1.B). Těší mě, že xhodinová práce studentů měla takový kvalitní výsledek, že jejich energie byla nastavena dobrým směrem, a těším se na další rok, na nové knihy, nápady a zpracování.
Pavlína Krupová






