Těmito slovy zahájil režisér Patrick Jude Oteh večer, který byl součástí týdne Creative Africa. Má, pochopitelně, pravdu, alespoň z faktického, biologického hlediska.
V Knihovně Václava Havla se tentokrát sešlo početné a pestré publikum, aby podpořilo Jos Repertory Theatre, jeden z nejdynamičtějších divadelních souborů Nigérie. Zástupci literárního semináře si tuto příležitost nenechali ujít. Věřím, že stejně jako já, měla spousta diváků jen mlhavou představu, co bude následovat. Zpětně si vyčítám své úvahy o tom, že mě zřejmě čeká zážitek silný a absurdní, ale nejspíš herecky na úrovni amatérského divadla z Dlouhé Lhoty. Jak jsem se mýlila!
Už samotná scéna propojovala autorské zpracování hry s tím africkým, způsobem, který podtrhoval absurditu hry, provedení i situace. Sládkova pracovna byla plná fotografií Jiřinky Bohdalové, k nimž během inscenace exoticky ebenový Sládek nesčetněkrát zbožně vzhlédl s výrazem, který tak věrně kopíroval mimiku úžasného Landovského. Výkony obou herců mě překvapily profesionalitou, pečlivostí a lehkostí, se kterou se dva Nigerijci, pocházející ze samotného srdce „nejzaostalejšího“ z kontinentů, dokázali vtělit do dvou postav, kterým vdechnul život svobodomyslný král Ječmínek – první a zatím největší prezident republiky, která se nachází ve středu tzv. civilizovaného světa. Herecké výkony měly rozměr duchovní a také obdivuhodný rozměr fyzický. V hledišti se střídaly vzdechy obdivu a návaly smíchu, když do Sládka mizel jeden lahváč za druhým, zatímco Vaněk s rozpaky vyléval pivo do koše na odpadky.
V podání nigerijského divadla vynikla univerzálnost Havlovi Audience, která může při zkratkovitém pohledu vyznít jako svědectví konkrétního člověka o konkrétním období dějin. Při sledování hereckého koncertu v Knihovně Václava Havla jsme všichni cítili, jak univerzální jsou pocity rozpaků v situaci, kdy se střetává normativní moc a svobodomyslný intelekt.
Co říci závěrem? Nebuď smutný! Don´t be depressed! Nejsem smutný! I am not depressed! Ve skutečnosti to není na hovno.
Ema Slavíčková, 5.S