Aktuality z Gymnázia Oty Pavla

Tajemství školních lavic úspěšně odhaleno!

Pokud by si Markéta Neubergová (6.S) dělala zářezy na pažbě své pušky (kdyby nějakou měla) za každý svůj literární úspěch, už by měla problém, kam s dalšími. Další pomyslný zářez si totiž mohla udělat ve středu 21. 9. 2022 v krásné Zrcadlové kapli Klementina. Z celkového počtu 130 textů získala finálové umístění mezi deseti nejlepšími ve své kategorii (15-18 let), a to v celostátní soutěži vyhlašované Nadačním fondem Gabrielis a Národní knihovnou. Téma soutěže bylo Tajemství školních lavic a odborná porota oceňovala originalitu, jazykovou vytříbenost i hloubku zpracování zadání. Ocenění studenti získali věcné ceny, navíc byli pasováni Ivonou Březinovou na rytíře a rytířky projektu Čtení pomáhá.

Po slavnostním zahájení následovala debata se spisovatelkou Ivonou Březinovou, na kterém se mladí pisatelé dozvěděli zajímavosti z oblasti autorského psaní, inspiračních zdrojů, vydávání knížek.

Markétě gratulujeme a přejeme hodně nápadů, abychom si časem mohli zase něco inspirativního přečíst!

Pavlína Krupová

Kytička pomněnek (Markéta Neubergová)
Nikdy jsem o tom nikomu neřekl. Dodnes ani nevím, kam zmizela. Jestli ji sebrali nebo jestli odešla.
Vlastně ani nevím, odkud přišla. Prostě jsem šel domů a ona stála na rohu ulice, jako by na mě snad
čekala. To mi přišlo nesmírně zvláštní. V naší společnosti přeci není čas na postávání, každá vteřina se
musí zužitkovat, jak nejlépe to jde. Musíme spět k pokroku a hledět kupředu. Musíme dál budovat
naši společnost. A ona tam prostě stála. A v ten okamžik se všechno mělo změnit a já měl cítit to, co
nikdy před tím.    
Snad jsem o ní nikomu neřekl, že by to příliš bolelo, snad jsem měl strach, že by pro mě přišli. Ale teď
už na tom nesejde. Snad jsem se odhodlal o ní vyprávět, aby nezmizela úplně, když už nemůže žít
v mých vzpomínkách. Snad jsem to už nemohl unést sám.  
Možná vám budu připadat směšný, musím však přiznat, že jsem nikdy předtím nikomu nic
nevyprávěl. Možná vás to ani nebude zajímat. Možná je vaším cílem zužitkovat každou vteřinu a tohle
budete považovat za ztrátu času. Ale možná, že budete jako ona. Ani nevím, kde vlastně začít. Ona
byla… nepopsatelná. Čišela z ní zvláštní energie. Všechno kolem ní bylo jaksi podivné. 
Ona mě na rohu té ulice oslovila. Mým číslem. A já nevěděl, odkud jej zná. Nikdy předtím, jsem ji
neviděl. Ale ona se mnou mluvila s takovou samozřejmostí, že jsem ani nevěděl, co dělám, když jsem
spolu s ní odbočil na druhou stranu, než jsem měl namířeno. 
Její byt byl plný věcí, které jsem nikdy neviděl, o kterých jsem snad ani nikdy neslyšel. Byly to věci
z minulých dob. Věci, které byly zbytečné. Které měly být dávno zapomenuté. A ona mi je všechny
ukázala. Popsala. Mluvila o nich tichým hlasem. Smutným. Jako by jich litovala.  
Já věděl, že bych na ně neměl ani sáhnout, že bych měl hned odejít. Ty věci byly skrz na skrz prolezlé
bakteriemi a viry, které se nám už dávno podařilo vymýtit. Kdyby se tak o nich někdo dověděl… Ale
přesto jsem nemohl odolat její vášni. A tak jsem si sedl vedle ní na rozvrzanou židli. A ona pustila
hudbu, z popraskané desky nějakého starého přístroje. Krásně se hodila k těm věcem, co tam měla.
Živě si vybavuji ten stůl. Nebyl z lesklého mléčného skla, jako jsou ty ze standardního vybavení, ani
z čirého, jako ty z delux1. Byl snad ze dřeva, celý poškrábaný. Zeptal jsem se, proč jej má, jestli
nechce koupit nový a ona se rozesmála. „To je lavice,“ řekla, „u toho se děti učily ve škole.“ 
Nejdřív jsem vůbec nechápal. Víte, v naší společnosti to tak dávno nechodí. Máte implantát a to stačí,
žádné učení. To jsou zastaralé metody. Ani nevím, jak vlastně taková škola přesně vypadala, ale prý
tam seděli u takovýchhle stolků.  
„Koukej, kolik si tam toho psali!“ Nerozuměl jsem ničemu z toho. A ona se mi smála. Ale mně to
nevadilo. A ona přejížděla konečky prstů po každém záhybu těch znaků, zasněně, se zvláštním
výrazem v očích. A pak ukázala na malé srdíčko probodnuté šípem, vyryté tenkou linkou, skoro až
dokonale symetrické.  
„Tady seděl Oliver,“ pronesla, „měl moc rád umění…“ 
A já ani nevěděl, co tím myslí, ale nechtěl jsem to přiznat, a tak jsem jí jenom poslouchal a díval se,
jak tam tak zasněně sedí. 
 A pak vyšvihla ruku do vzduchu a pronesla nebývale pevným hlasem „Pane profesore, mohl bych na
vás mít dotaz?“ „Ale samozřejmě, Olivere, jen se ptejte…“ a pak se rozesmála na celé kolo. A já se
musel smát spolu s ní, i když jsem věděl, že bych neměl, že nás můžou slyšet, že pro nás můžou přijít.
A pak se na mě podívala a povídala dál, se zvláštním tónem v hlase. „Víš, dřív to bylo všechno jinak,
úplně všechno. Ale to ty vlastně nemůžeš vědět, nevíš vůbec nic, ale to nevadí, já bych to taky
nevěděla, ale pak jsem to našla, víš? A změnilo to úplně všechno. Úplně. Víš, co je zvláštní? Že se to
všechno stalo před tak krátkou dobou, a my si ani tak nemůžeme vzpomenout, prostě to nejde. Viď
že ne? Zkoušels to vůbec někdy? Vzpomenout si, co bylo dřív? Nevadí, já ti to povím, úplně všechno. 
,Možná bych to s vámi mohl probrat osobně? Je to jen dotaz k vašemu hodnocení´ ,Ale, Olivere, jen
se zeptejte přede všemi, oni mají právo to také vědět, chcete se snad zeptat, proč jsem vám napsal
takové hodnocení? Že jste snad splnil vše, ale přesto jsem napsal, že práce nestojí za nic? Olivere, já
nevím, kdo vám kdy, co řekl, ale to není umění, vy prostě nemáte talent. Víte, kolik jsem učil
výborných žáků, kteří to někam dotáhli? Kolik jsem učil těch průměrných? Kolik jsem učil těch
špatných? Ale ti aspoň neměli tu drzost hrát si na malíře. Já vám to říkám na rovinu. Najděte si jiný
obor.´ A on se na něj strašně smutně podíval. Vážně. A pak snad chtěl něco říct, ale neřekl nic. Viděl
tolik očí, co se k němu upíraly. A tak radši sklonil hlavu, aby se jim vyhnul. Ty ani nevíš, co všechno se
v ten okamžik stalo. Nemáš ani tu nejmenší představu. 
Později odpoledne si šel sednout ven, aby byl sám. Nemohl více unést ty pohledy. Jenže nebyl sám.
Byla tam ona. A sedla si k němu. ,Nic si z toho nedělej, on je prostě zlej, mně se to líbí, vážně.´ Ale on
se na ni ani nepodíval. Jenom tam seděl, hlavu v dlaních. A ona se na něj upřeně dívala. A pak se
přesunula před něj a sedla si na paty. Naklonila se až těsně k němu. Ale on pořád nezvedl hlavu. A tak
odešla.  
Oliver chtěl být sám často. Ale jí to přišlo neuvěřitelně smutné, a tak chodila za ním. A chtěla ho
rozveselit, chtěla ho rozesmát. A někdy se jí to i podařilo. Ale neměla ani to nejmenší tušení co dělá,
co způsobí. Bavili se spolu často, snad k sobě měli blíž než ostatní.  
,Něco jsem ti přinesl, nemusíš si to brát, jestli nechceš, ale říkalas, že se ti líbí,´ a dal jí do ruky malinký
obrázek. Krásný. Plný květin. A jí se vážně moc líbil. A vzala si ho. A objala ho. Ale pak, opravdu nevím,
jak se to stalo, ale nějak jí ten obrázek vypadl a ona si toho nevšimla. A on ho tam snad našel. To
nevím, ale nikdy s ní už nepromluvil. Nikdy už nic nenamaloval.“ Najednou mluvila strašně rychle.
Jako by se omlouvala, jako by se to ze sebe snažila všechno dostat. 
„Ty nevíš, kdo vytvořil Systém, nikdo to neví, ale Oliver neměl rád jenom umění, on byl neskutečně
inteligentní. A snad ona způsobila, že šel jinou cestou, nechtíc. Nemůžeš si vzpomenout vůbec na nic,
viď? Na nic, co bylo jinak, než je teď. Já jsem taky nemohla. Ale pak jsem to našla víš? Našla jsem ho
úplně náhodou. Vůbec netuším, jak se sem dostal, kdo ho sem přinesl. A pak jsem si vzpomněla na
všechno.“ A já jsem nechápal. Nic. Nic z toho, co říkala, prostě nedávalo smysl. A ona vypadala
rozrušeně, jako by se ospravedlňovala. Ona byla zvláštní. Nikdy jsem nepotkal nikoho podobného. A
pak mě tichým hlasem požádala, abych odešel. A tak jsem šel. Dočista zmatený.  
A pak už jsem ji nikdy neviděl. Šel jsem k ní. Jestli tam není někde v koutku s nějakou tou starou věcí,
ale nebyla tam. Byly tam jen ty věci. A tak jsem si sedl k té lavici a díval se, co na ní je. Taky jsem chtěl
vidět ty příběhy, co skrývá, doufal jsem, že pochopím, ale neviděl jsem je.  
Ten byt jsem prohledal úplně celý. A pak jsem si znovu sedl k té lavici. A pak jsem si ho všiml. Toho
malého obrázku, plného květin. Byl to snad první obrázek, co jsem kdy viděl a byl nádherný.
Nádherně propracovaný. Ale smutný. Byl plný povadlých květin, sklánějících se jedna nad druhou.
Byly to luční květiny, snad z konce jara. Až jsem skoro cítil tu vůni. Nasládlou vůni tlející trávy. A
najednou jsem měl hlavu plnou vzpomínek, plnou vzdálených obrazů, které na tak dlouhou dobu
zmizely. A vzpomněl jsem si i na kakosty, ty měla nejraději, i na malé modré pomněnky. A pak jsem si
všiml drobného úhledného písma vrytého do desky té lavice. Vzpomínáš, Olivere?

Akademie 2025: Osobnosti dějin na naší scéně

Konec školního roku jsme si zpestřili školní akademií, která se konala 24. června. Tématem byly slavné české i světové osobnosti, které měly jedno společné – zasloužily si být připomenuty nejen v učebnicích, ale i na našem jevišti. Naši studenti ztvárnili celou plejádu historických postav, od

Celý článek »

DEN S ODBORNÍKY NA GOP

Dne 26. června 2025 zavítali do budovy našeho gymnázia kromě studentů a profesorů také odborníci z různých profesních oblastí. V rámci přednášek a workshopů studentům poutavě představili náplň své práce a ochotně odpovídali na jejich zvídavé dotazy. ThDr. Martin Chadima, Th.D. ve své přednášce otevřel

Celý článek »

Sportovní den – šachy

V rámci sportovního dne se 19. 6. 2025 již tradičně uskutečnil turnaj pro příznivce královské hry – šachu. Přihlásilo se 10 účastníků, kteří byli nalosováni do dvou předběžných skupin po pěti hráčích. Z každé skupiny, hraných systémem každý s každým, postoupili první dva do finálové skupiny A. O

Celý článek »

Úřední dny pro veřejnost během letních prázdnin 2025

V období letních prázdnin jsou úřední dny pro veřejnost stanoveny takto: ️ 30. 6. – 9. 7. 2025️ 21. 8. – 29. 8. 2025 vždy od 9:00 do 13:00 V případě potřeby nás můžete kontaktovat na telefonu: 777 455 024 (sekretariát školy). Děkujeme za pochopení a přejeme příjemné léto.

Celý článek »

Po blátivých stopách Oty Pavla (šla 1.B s 3.S)

Ve čtvrtek 5. 6. 2025 jsme vyrazili v hojném počtu devíti lidí z PROUDu, naštěstí nás doplnila 3.S. Po cestě vlakem jsme přestoupili do výlukového autobusu, který ostře řezal točité serpentiny a Majdě se z toho udělalo špatně a málem to skončilo špatně. V tomtéž buse jsme se skamarádili

Celý článek »

Partnerství Wurzen – Radotín

Po půl roce jsme se znovu setkali s německými výměnnými studenty z Wurzenu, města nedaleko Lipska. Tentokrát jsme my byli hostitelé a ubytovávali naše partnerské studenty v našich rodinách. Po absolvování několika povinných hodin výuky jsme společně s nimi obešli hlavní pražské památky. Paní profesorka Kavková

Celý článek »

S CK Povoda je pohoda!

V pondělí 2. 6. 2025 naše třída 3.A vyrazila za doprovodu pana profesora Vladimíra Cieslara, pana profesora Tomáše Dostála a instruktora Kemíka z hlavního nádraží vstříc dobrodružství v podobě vodáckého kurzu s CK Povoda. Cílem naší cesty vlakem bylo Ledečko, odkud jsme měli následující den zahájit naše putování po řece

Celý článek »

Stříbrná expedice Brdy

Dne 30. 5. 2025 jsme se ve složení tři Dofačky a jedna statečná dobrodružka vydaly čelit nástrahám stříbrné expedice. Dobrodružná expedice na stříbrné úrovni, podle pravidel Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu, trvá o jeden den a jednu noc déle než na úrovni bronzové. To ale pro

Celý článek »

Columbella už zase v Kácově

Ptáte se možná proč. Protože v Kácově je prostě nejlíp. Skoro až na místo samé jede vlak. Personál je vstřícný, sympatický, ochotný. Strava výtečná. Vaří i pro nejrůznější dietáře. A všichni takto poznamenaní si je chválí taky. Rozsáhlý areál v sobě skrývá neuvěřitelná zákoutí, prostory a zašívárny.

Celý článek »

Mezi jarem a létem v Columbelle

Poslední čtvrtletí školního roku je výživné vždycky, ani letos tomu nebylo jinak. Kromě obvyklých akcí, jako jsou maturity, Jazz Černošice, předávání maturitních vysvědčení, příprava soustředění, jsem k dovršení všeho dobrého mezi tím vším oslavila neveselé životní jubileum. Ano, i u toho musela Columbella figurovat. Situace ve

Celý článek »

Předávání maturitních vysvědčení

Ve čtvrtek 29.května 2025 se v aule základní školy za účasti studentů, rodičů, profesorského sboru a vedení školy konalo slavnostní předávání maturitních vysvědčení studentům 4.A a 6.S našeho gymnázia. Celým slavnostním odpolednem nás důstojně provázela dvojice Amélie Slezáková (1.B) a Šimon Pučelík (4.S). Po úvodním proslovu

Celý článek »

Po stopách Karla IV. s Proudem

Náš výlet oficiálně začal, když se naše dvě skupinky sešly na nádraží Karlštejn, odkud jsme vyrazili směrem na hrad. Cesta netrvala dlouho, když jsme se zastavili na náměstí přesně pod Karlštejnem. Jelikož účelem naší cesty nebyla jen prohlídka, ale také zajímavé a zároveň edukační výstupy.

Celý článek »