Aktuality z Gymnázia Oty Pavla

Období karantény aneb Co nás nezabilo, to nás posílilo

Po maturitním plese jsem si plánovala, co všechno ještě s maturanty probereme a zopakujeme. To jsem ještě nevěděla, že to bude na dlouhou dobu poslední větší školní akce. Od 11. 3. se uzavřely školy, nikdo nevěděl na jak dlouhou dobu. Hned jsme začali komunikovat se studenty pomocí mailů, využívali jsme Google disk, Sharepoint apod.  V krátké době jsme se vrhli na využívání platformy Office 365, především pak prostředí Teams. V procesu seznamování se s novými způsoby výuky se několikrát vyměnily role učitelů a žáků, profesoři se snažili dohnat znalosti a dovednosti v oblasti internetové komunikace a studenti byli často trpěliví i nápomocní. Byli jsme vděčni, že mohly proběhnout maturitní zkoušky a že jsme se se studenty konečně setkali naživo. Stejně tak pozitivní bylo předávání vysvědčení a my jsme si uvědomili, že živý, nezprostředkovaný kontakt je nenahraditelný. Se studenty jsme si povídali, jak prožívali výjimečnou dobu, co pro ně bylo přínosem, co naopak. Z tohoto setkání vzešla i reflexe karanténního období. A co jsme zjistili? Že jsme se toho v tomto komplikovaném čase hodně naučili, a to nejen ve školní oblasti. Mnozí šili roušky, pomáhali v domácnosti, svým sourozencům s učením, podporovali prarodiče. Bylo potřeba vytvořit si určitý režim, do kterého by se vešla škola, domácnost, volný čas. Pro všechny to byl trénink vůle, studenti se učili samostatnosti a zodpovědnosti za to, co pouze v domácím prostředí vytvoří. Někteří to zvládli perfektně, jinde jsou ještě jisté rezervy, každopádně pokud si to uvědomíme, dá se s tím pracovat a v dalších letech to můžeme měnit.

Ve všech třídách se studenti zamýšleli nad třemi otázkami.

Výběr z odpovědí, pro přehlednost v bodech:

1. V čem jsem se posunul(a):

  • soustředění se na určitou práci, organizace času a úkolů, vyhledávání informací
  • zodpovědnost, samostatnost, samostudium
  • větší psychická odolnost, sebeuvědomění, trénink vůle, změna pohledu na svět
  • používání techniky
  • ruční práce (šití roušek), vaření, pomoc mladším sourozencům s učením, sepětí s rodinou (výlety, povídání, společenské hry)

2. Co jsem se naučil(a) nového:

  • pracovat s grafickým tabletem, pracovat s Teams, nové PC programy, psaní všemi deseti
  • nastavit si denní režim
  • zvládat učivo i přes formu online vyučování, komunikovat na dálku
  • hlídat si termín odevzdávání úkolů
  • tvořit: malovat, hrát, tančit, psát
  • vycházet lépe s ostatními doma, pomáhat a trávit čas s prarodiči
  • vážit si maličkostí, osobního kontaktu, života jako takového

3. Na co se těším:

  • na klasickou výuku
  • na kontakt se spolužáky a profesory, školní zvířata, přátelskou atmosféru naší školy
  • na výlety, lyžák, přestávky a svačiny, školní jídelnu
  • na pravidelný režim

Pokud bych to měla shrnout: co nás nezabilo, to nás posílilo. Věřím, že jsme nakonec prošli karanténním obdobím poučeni, posíleni a načerpali jsme spoustu nových zkušeností. Čekají nás prázdniny, pro všechny zasloužené volno. Ovšem už teď se těšíme na živou výuku!

Pavlína Krupová

Alpy s CK byly super a OK!

Nejlepší, skvělý, úžasný, nádherný, překrásně zorganizovaný a především carvingový výcvik! To byl náš lyžařský zájezd do mezinárodně proslulého střediska Saalbach – Hinterglemm. Vyjeli jsme hned po tvrdém boji ve VVT GOP z malebného Radotína v počtu 41 zdatných lyžařů z 5.S a 3.A (včetně diskriminovaných

Celý článek »

MEZINÁRODNÍ SROVNÁVACÍ ZKOUŠKA Z ANGLIČTINY

Dne 21. listopadu 2024 se naše škola pošesté zúčastnila soutěže v anglickém jazyce pro studenty středních škol ve věku 14-20 let nazvané Best in English. Tato soutěž je unikátní svým mezinárodním rozsahem, své síly ve dvanáctém ročníku porovnalo 29106 studentů ze 740 středních škol z

Celý článek »

2.A nasává předvánoční atmosféru v Drážďanech

Předvánoční black Friday, blikající výlohy, Santa Claus s nadílkou, koledy, koupěchtivé i zoufalé davy …to všechno můžeme zažít kdekoliv. Ale specifickou, stylovou adventní atmosféru, tu můžete nasát právě jen v předvánočních Drážďanech. Proto jsme se ve středu 18. 12. vydali s 2.A a profesorkami Frouzovou, Kavkovou, Svobodovou a

Celý článek »

MATHING 2024: Když matematika baví a spojuje

26. listopadu 2024 bylo poslední listopadové úterý, a proto se tým složený ze sedmi studentů našeho gymnázia pustil do dalšího ročníku online matematické soutěže MATHING. V týmu ve složení Ondřej Sedláček, Barbora Sedláčková (z 6.S), Oleksandr Loskot, Václav Jiřišta, Ondřej Voplakal (z 5.S), Matěj Jaroš

Celý článek »

Týden v Německu

Sedmý ročník partnerství Gymnázia Oty Pavla a Lichtwer-Gymnázia ve Wurzenu začal pobytem českých studentů v Německu. Od 4. do 8. listopadu 2024 byli studenti ubytováni v německých rodinách, navštěvovali vyučování se svými partnery a účastnili se doprovodných programů. Fotografie a zpracované texty dokumentují tyto listopadové dny. V květnu

Celý článek »

Soustředění Columbelly

Letošní předvánoční soustředění se sice neslo v duchu našich dobrých tradic, ale přece jen se od ostatních něčím lišilo. Kupříkladu tím, že se – jak jsem si uvědomila – sbor ve velmi dohledné době dožije svých pětadvacátých narozenin. Na bilancování předvánočním shonu není prostor, shrnu tedy

Celý článek »

Proud se vrací do pravěku

Po prvních třech měsících, co jsme s panem profesorem Bořkovcem probírali pravěk, jsme se dočkali našeho grand finale; návštěvy Archevity v Roztokách u Prahy. Sraz jsme měli domluvený u Masaryčky a kupodivu jsme se na smluveném místě dokázali sejít. Po náročné cestě vlakem jsme dorazili

Celý článek »

Kafkova proměna Prahy

Sychravý den 27. listopadu 2024. Ani omrzliny nás nezastaví. Nohy se nám zvesela míhají – pravá, levá, levá, pravá… Patnáctičlenná skupinka se jako velký brouk žene po stopách Franze Kafky. V soustředných kruzích kolem Staroměstského náměstí, na chvíli zastaví a sborově hypnotizují dům U Minuty. Zámek

Celý článek »

Fyzikální a jiné jiskření na Matfyzu

Ve středu 6. 11. 2024 si seminaristé fyziky z 5.S a 3.A mohli trochu přispat. Proč? Čekal nás totiž výlet na Matfyz s paní profesorkou Mlynářovou, kde jsme měli mít příležitost podívat se na pokusy. Hned po příjezdu na zastávku Kuchyňka nás však čekalo drobné překvapení –

Celý článek »

GOP English Debate

Své argumentační dovednosti v angličtině letos změřily čtyři týmy – 2.A, 3.A, 4.S a 5.S. Debatní klání se odehrálo v pondělí 18. 11., a i když probíhalo v odpoledních hodinách, debatéři na sobě nedali znát únavu a se zanícením se snažili přesvědčit protistranu i publikum o svém postoji.

Celý článek »