Aktuality z Gymnázia Oty Pavla

Období karantény aneb Co nás nezabilo, to nás posílilo

Po maturitním plese jsem si plánovala, co všechno ještě s maturanty probereme a zopakujeme. To jsem ještě nevěděla, že to bude na dlouhou dobu poslední větší školní akce. Od 11. 3. se uzavřely školy, nikdo nevěděl na jak dlouhou dobu. Hned jsme začali komunikovat se studenty pomocí mailů, využívali jsme Google disk, Sharepoint apod.  V krátké době jsme se vrhli na využívání platformy Office 365, především pak prostředí Teams. V procesu seznamování se s novými způsoby výuky se několikrát vyměnily role učitelů a žáků, profesoři se snažili dohnat znalosti a dovednosti v oblasti internetové komunikace a studenti byli často trpěliví i nápomocní. Byli jsme vděčni, že mohly proběhnout maturitní zkoušky a že jsme se se studenty konečně setkali naživo. Stejně tak pozitivní bylo předávání vysvědčení a my jsme si uvědomili, že živý, nezprostředkovaný kontakt je nenahraditelný. Se studenty jsme si povídali, jak prožívali výjimečnou dobu, co pro ně bylo přínosem, co naopak. Z tohoto setkání vzešla i reflexe karanténního období. A co jsme zjistili? Že jsme se toho v tomto komplikovaném čase hodně naučili, a to nejen ve školní oblasti. Mnozí šili roušky, pomáhali v domácnosti, svým sourozencům s učením, podporovali prarodiče. Bylo potřeba vytvořit si určitý režim, do kterého by se vešla škola, domácnost, volný čas. Pro všechny to byl trénink vůle, studenti se učili samostatnosti a zodpovědnosti za to, co pouze v domácím prostředí vytvoří. Někteří to zvládli perfektně, jinde jsou ještě jisté rezervy, každopádně pokud si to uvědomíme, dá se s tím pracovat a v dalších letech to můžeme měnit.

Ve všech třídách se studenti zamýšleli nad třemi otázkami.

Výběr z odpovědí, pro přehlednost v bodech:

1. V čem jsem se posunul(a):

  • soustředění se na určitou práci, organizace času a úkolů, vyhledávání informací
  • zodpovědnost, samostatnost, samostudium
  • větší psychická odolnost, sebeuvědomění, trénink vůle, změna pohledu na svět
  • používání techniky
  • ruční práce (šití roušek), vaření, pomoc mladším sourozencům s učením, sepětí s rodinou (výlety, povídání, společenské hry)

2. Co jsem se naučil(a) nového:

  • pracovat s grafickým tabletem, pracovat s Teams, nové PC programy, psaní všemi deseti
  • nastavit si denní režim
  • zvládat učivo i přes formu online vyučování, komunikovat na dálku
  • hlídat si termín odevzdávání úkolů
  • tvořit: malovat, hrát, tančit, psát
  • vycházet lépe s ostatními doma, pomáhat a trávit čas s prarodiči
  • vážit si maličkostí, osobního kontaktu, života jako takového

3. Na co se těším:

  • na klasickou výuku
  • na kontakt se spolužáky a profesory, školní zvířata, přátelskou atmosféru naší školy
  • na výlety, lyžák, přestávky a svačiny, školní jídelnu
  • na pravidelný režim

Pokud bych to měla shrnout: co nás nezabilo, to nás posílilo. Věřím, že jsme nakonec prošli karanténním obdobím poučeni, posíleni a načerpali jsme spoustu nových zkušeností. Čekají nás prázdniny, pro všechny zasloužené volno. Ovšem už teď se těšíme na živou výuku!

Pavlína Krupová

Exkurze do Muzea Karlova mostu a plavba po Vltavě

Dne 20. března jsme se zúčastnili exkurze do Muzea Karlova mostu na Křižovnickém náměstí. Prohlídka nás provedla historií tohoto pražského mostu, od jeho stavby až po současnost. Viděli jsme modely mostu i historické pracovní nástroje, které se při stavbě mostu používaly. Slyšeli jsme i zajímavé

Celý článek »

Lyžák s CK OK aneb Kurz přežití v Alpách

V sobotu 29. 3. 2025 se třídy 4.S a 2.A potkaly v Radotíně, naskočily do autobusu a vydaly se na sedmihodinovou cestu do malebného rakouského Stuhlfeldenu – Kitzbühel Arena. Přijeli jsme ve večerních hodinách do ubytovny CK OK a hned běželi do postele, abychom byli plní energie

Celý článek »

Konečný počet uchazečů

Konečný počet uchazečů pro čtyřleté studium: 116, z toho na prvním místě 48 uchazečů; konečný počet uchazečů na šestileté studium – 377, z toho na prvním místě 190 uchazečů; PROUD – 39 uchazečů.

Celý článek »

Na projektovém fóru jsme se v konkurenci neztratili

Dne 25. března 2025 se na pražském gymnáziu Na Zatlance konalo Studentské projektové fórum, kterého jsme se zúčastnili také my dva (Lucie Šnoblová a Ondřej Voplakal, 5.S) za doprovodu paní profesorky Pavlíny Krupové. Nejprve jsme byli spolu s ostatními účastníky přivítáni v aule školy, kde nám byl

Celý článek »

Vstříc srdci Evropy

Večer 24. 3. 2025 se skupinka vybraných zájemců z našeho gymnázia, pod dohledem pana profesora Cieslara, sešla na pražském hlavním nádraží, kam byl přistavěn autobus, kterým jsme se měli dostat do Bruselu, srdce Evropské unie. Druhý den ráno jsme po krátkém spánku v sedačkách autobusu udělali zastávku

Celý článek »

Maturitní ples GOP

Ve čtvrtek 6. března jsme se opět po roce sešli v Radiopaláci na maturitním plese tříd 4.A a 6.S. Po usazení všech hostů maturanti předvedli svá předtančení-jedno spíše klasičtější, druhé pro změnu latinskoamerické. Následovalo šerpování s nástupy jednotlivých dvojic, aby mohl mít každý svou chvilku slávy. Po

Celý článek »

GOP = DOFE = 3x bronz

Ceremonie bronzové úrovně DofE se uskutečnila dne 19. března 2025 v krásných prostorách Staroměstské radnice. Jednotlivé střední školy byly postupně představeny a bronzovým a stříbrným Dofákům byly předány diplomy českou prezidentku DofE, která měla motivující projev. Nebyla však jedinou, kdo nám byl inspirací. Slovo si

Celý článek »

Roztočme závity 2025

Letošním ročníkem soutěže „Roztočme závity“ jsme si opět připomněli Mezinárodní den matematiky. Každý den od 10. do 14. března mohli žáci řešit netradiční matematické úlohy, které do soutěže připravili žáci z 2.A Jan Schmidt, Bořek Maxa a Matouš Zach a z 4.S Matěj Jaroš. Celkovou

Celý článek »

Hudba jako útočiště

Nezisková organizace Post Bellum každoročně vyhlašuje projekt Příběhy našich sousedů. Letos se do něj zapojila děvčata z 1.B: Dagmar Malá, Magdalena Houšková, Markéta Chybová, Amélie Slezáková a Andrea Umová. Dívky vyzpovídaly pamětníka, pana Jiřího Růžičku, natočily jeho vzpomínky, digitalizovaly fotografie, prozkoumaly archivy a vytvořily videoreportáž doplněnou

Celý článek »