Aktuality z Gymnázia Oty Pavla

V čem se liší české a německé gymnázium? (Reportáž z partnerské školy ve Wurzenu)

Dělí nás jen pár milimetrů, čára na mapě. Když však tu čáru překročíte, stane se něco neuvěřitelného, ocitnete se ve světě jiného jazyka, jiné kultury, jiných pravidel… Jakých odlišností jsme si všimli na gymnáziu ve Wurzenu, které jsme navštívili 10.—12. října 2022?

Už když jsme poprvé vstoupili do areálu školy, spadla nám čelist. Komentář: „Cože, oni to tu mají tak velké?“ si asi nikdo z nás neodpustil. Překvapilo nás také velké množství jízdních kol, které srovnány na stojanech nám připomínaly lány vlnícího se obilí. Když jsme se přiblížili k samotné budově gymnázia, ticho bylo nahrazeno hlasy studentů a údery pingpongového míčku. Před školou posedávalo či pobíhalo velké množství mladších i starších studentů. Největší hloučky studentů však byly seskupeny kolem pingpongových stolů, které jsme jim potají záviděli.

Jakmile jsme vešli do budovy školy, údiv už nebyl jen tichý, začaly se ozývat komentáře typu: „Cože? Oni mají tak dobré botníky?! To chceme taky!“ Až později jsme si všimli, že se studenti nepřezouvají. Tudíž ony „botníky“ byly ve skutečnosti skříňkami, které jsme jim tedy neměli důvod závidět. Další toužebné komentáře si kromě sportovišť a zahrady, o kterou se studenti v rámci výuky sami starají, vysloužily společenské prostory. Knihovna, která je neustále otevřená a ve které jsou i společenské hry. Lavičky, židle a stoly, včetně těch pingpongových. Tedy přesně to, co nám na našem gymnáziu chybí. Všude jsme potkávali studenty, kteří se učili, četli si nebo jen tak relaxovali. A my jsme si představovali sami sebe na jejich místech…

Naskytla se nám příležitost navštívit i několik vyučovacích hodin. Co se matematiky a biologie týče, mají systém poměrně podobný tomu našemu. Snaží se zapojit do výuky co nejvíce interakci a téma studentům co nejlépe zobrazit – i vizuálně. Na psychologii byli studenti rozděleni do menších skupinek a pokračovali v práci na již rozpracovaných projektech. Ti z nás, kteří navštívili tuto hodinu, se k jednotlivým skupinkám připojili. Byli tak do hodiny aktivně zapojeni.

Několik z nás navštívilo seminář z německého jazyka. Toho jsme se naštěstí účastnili jen pasivně. Proč naštěstí? Myslím, že nikdo z nás zatím nemá němčinu na takové úrovni, aby mohl vést odbornou debatu o části jednoho literárního díla – v tomto případě o Médeji. Celá dvouhodinovka byla totiž založena na diskuzi, hledání informací v textu a vyjadřování vlastních názorů. Studentům zřejmě tento styl výuky vyhovoval, protože byli soustředění a velice aktivní. Z rozhovoru s vyučujícím jsme se následně dozvěděli, že se na německém semináři studenti zabývají jen několika díly ročně. Proto si mohou dovolit rozebírat je tak podrobně. Na jednotlivá díla mají dokonce samostatné učebnice!

Druhý den dopoledne jsme se zúčastnili koncertu lipského symfonického orchestru. V menze přeměněné na koncertní sál zněla filmová hudba. Po krátké ukázce z jednoho filmu vždy následovala otázka mladého dirigenta, jestli někdo pozná, z jakého filmu hudba je. Myslím si, že úvodní znělku z Pána prstenů poznal bezpečně každý.

Poslední den našeho pobytu jsme se mimo výuku setkali se skupinou studentů ze školské rady. To je obdoba našeho školního parlamentu. Během dvou hodin jsme stihli probrat mnoho výhod, ale i úskalí německého i českého školství. Asi nejvíce nás překvapilo, že v Německu nemají přijímací testy na gymnázia, na která se chodí už po čtvrté třídě základní školy, přijímací zkoušky nejsou ani na většinu vysokých škol. Rozhodují známky z celého studia. Celý čas jsme s německými studenty strávili bez účasti vyučujících, proto mezi námi panovala velmi přátelská neformální atmosféra. Díky této atmosféře jsme od studentů po úvodních formalitách a vychválení školy zjistili i to, co jim na škole nevyhovuje. „Učitelé se nám individuálně věnují, to ano. Víme, že když máme problém, můžeme za nimi zajít. Ale vlastně… S rozhodováním, co dělat po maturitě, nám nikdo nepomůže. Na to tu jsme sami.“ S  bezradným výrazem pronesla studentka posledního ročníku. Nám tato slova rozkryla, že my, studenti němečtí i čeští, byť po formální stránce studujeme v trochu jiných školských systémech, řešíme vlastně úplně to samé. „A co dál?“

Za seminaristy Ester Horálková 6.S, Eliška Lukavská 4.S

GOP ON TOP aneb jak běžci z GOP ovládliPrahu

Psal se 23. duben 2024 a na výstavišti v pražských Holešovicích se na Juniorském maratonu 2024 sešel tým běžců z radotínského gymnázia, aby se utkal s ostatními pražskými gymnázii. Tým sestavil pan profesor Dostál následovně: Claudia Aldrovandi a Amélie Klajmonová ze třídy 3.S, Anežka Sladká z 5.S, Prokop Diviš

Celý článek »

O ženách a jiných lidech

Minulý pátek (12. 4. 2024) se v učebně H1 konala další Filmová noc, tentokrát na téma feminismu a postavení žen ve společnosti. Jako první jsme zhlédli film Sufražetka, který nás zanesl do Anglie na začátku minulého století mezi ženy, které bojovaly o volební právo. Dalším

Celý článek »

Odvěký nepřítel veřejného projevu

Prezentovat je pro mnoho lidí složitou záležitostí. Mnoho lidí bojuje s trémou a přemýšlí nad vším možným i nemožným, co by se mohlo nepodařit. Ráda bych řekla, že toto přesně není můj případ, bohužel tomu tak ale je. Přišla jsem ale na jednu takovou otravnou pravdu

Celý článek »

Po stopách F. Kafky

Ve čtvrtek 14. 3. se němčináři ze 4.A nesešli jako obvykle ve školních lavicích, nýbrž na Staroměstském náměstí. Naše putování po stopách Franze Kafky odstartovala zvonkohra orloje a mohli jsme začít. Nejprve nám paní profesorka Voršilková řekla stěžejní informace u domu „U Minuty“, kde Kafka

Celý článek »

Počítáme s Klokanem

Na naší škole se 22. 3. 2024 konala matematická soutěž Klokan. Soutěže se zúčastnilo 31 studentů kategorie Kadet (1.S, 2.S), 8 studentů kategorie Junior (3.S, 2.A, 4.S), 3 studenti kategorie Student (5.S). Gratulujeme nejlepším řešitelům. Jitka Frouzová

Celý článek »

Roztočme závity 2024

Během týdne, ve kterém si připomínáme Mezinárodní den matematiky (14. 3.), roztáčeli někteří studenti GOPu své závity na ještě větší rychlost než obvykle. Soutěže, která probíhala celý týden, se dobrovolně zúčastnilo 18 žáků a jeden pedagog. Plný počet bodů, a tedy 1. místo za své

Celý článek »

Svačíme dobroty od dofáků – pro dobrou věc

V pondělí 11. 3. 2024 se z přízemí školy začaly linout libé vůně dortíků, koláčů i toustů. Jsme zvyklí na svačinky od maturantů, tentokrát to ale maturanti nebyli. I když i z jejich řad se našli dobrovolníci, kteří pomohli při této akci. A o co vlastně šlo? Od

Celý článek »

Odpolední výstava moderního umění

Krátce po čtvrtečním obědě dne 7. 3. 2024 se výtvarná skupina třídy 2.S vypravila do Galerie Václava Špály na výstavu Tváří v tvar od Michala Gabriela. Po rychlém přesunu pomocí MHD jsme měli možnost vidět výstavu moderního umění v netradičním provedení. Nejvíce nás zaujaly exponáty vytištěné na 3D tiskárně

Celý článek »

Anglická debatní soutěž pražských gymnázií

Ve středu 6. března se náš tým ve složení Pavla Rothbauerová (4.S), Oleksandr Loskot (4.S), Lucie Šnoblová (4.S) a Lukáš Bařtipán (2.A) v doprovodu paní profesorky Ledererové vypravil do Knihovny Václava Havla v Praze, aby se společně s týmy z Trojského gymnázia a Gymnázia Jana

Celý článek »

Big Brother is watching you!

Ve středu 21. února jsme s celou třídou navštívili kino Dlabačov, kde jsme zhlédli divadelní hru na motivy románu George Orwella 1984 v anglickém jazyce. Celá hra byla obohacující, a to jak z jazykového, tak i obsahového hlediska, a možná právě proto byl vyprodán celý sál. Představení

Celý článek »