Prezentovat je pro mnoho lidí složitou záležitostí. Mnoho lidí bojuje s trémou a přemýšlí nad vším možným i nemožným, co by se mohlo nepodařit. Ráda bych řekla, že toto přesně není můj případ, bohužel tomu tak ale je. Přišla jsem ale na jednu takovou otravnou pravdu o tom, jak se zlepšovat. Člověk to prostě musí zkoušet do té doby, než se to povede. A nejlepší je, když má jako porotu nezaujaté posluchače. Přesně takovouto příležitost zdokonalit své prezentační schopnosti jsem dostala, když jsem se 25. 3. zúčastnila Studentského projektového fóra pořádaného pražským Gymnáziem Na Zatlance.
Společně s dalšími studenty jsem odprezentovala svůj projekt, při čemž jsem čelila svému odvěkému strachu. I přes obávanou přísnost porotců jsem se tedy rozhodla postavit se před obecenstvo a začít mluvit. Tak jako vždycky, začátek byl nejhorší. Všichni na vás koukají a jediné, co v té chvíli chcete udělat, je vzít nohy na ramena a utéct pryč. I přes všechen stres se mi ale podařilo projev dokončit. Poté následovala druhá část, kde si vzala slovo porota, ptala se na detaily a podala zpětnou vazbu na můj projev. Vesměs to byly pozitivní komentáře, které mi dodaly větší jistotu do budoucna. Jeden z porotců si dokonce mé úzkostné přecházení vyložil jako „taneční kreace“, které sice dle jeho slov nebyly při prezentování příliš vhodné, ale rozhodně prý ozvláštnily zmiňovaný projev.
Závěrem tedy mohu nadšeně říci, že prezentování se pro mě s dalším „veřejným projevem“ stalo o něco jednodušší a moje tréma z dalších podobných vystoupení lehce ustoupila.
Sandra Barčanská, 5.S
Co je vlastně Studentské projektové fórum?
Tato jednodenní akce je určena studentům středních škol a jedná se o nesoutěžní přehlídku studentských prací. Co je možné prezentovat? Může to být školní i mimoškolní projekt, něco, čemu studenti věnovali v předchozím školním roce nadstandardní čas a energii, co sami považují za přínosné, užitečné či hodno zveřejnění. Účastníci jsou rozděleni do dvou sekcí: přírodovědně-technické a humanitní. Každý příspěvek trvá 15 minut, stejný čas je věnován reflexi od poroty. Porota přitom hodnotí nejen věcnou stránku věci, ale i prezentační dovednosti, flexibilitu a pohotovost studentů.
Studenti zde mají možnost prezentovat svou práci před širším publikem, zlepšit si své prezentační dovednosti, získat zpětnou vazbu od odborníků a vysokoškolských pedagogů. Prezentovat může jedinec nebo i skupina: v minulých letech naši studenti např. prezentovali projekt 100leté výročí republiky, studentský časopis Tragopan, Ester Horálková představila svůj kreativní literárně-výtvarný přístup k interpretaci beletrie.
Pavlína Krupová